אליאור מור יוסף
מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער
יש לנו, כהורים (וגם לסביבה – כתבתי כאן על גישה מודעת הקשר), תרומה משמעותית למידת האמונה של הילד בכוחות של עצמו להצליח ולא תמיד אנחנו שמים לב לזה. במאמר הזה איגדתי כלים מעשיים שיעזרו לנו לגדל ילדים שיהיו הרבה יותר חזקים ושמחים בחיים, ילדים מלאי ביטחון עצמי וחדורי אמונה בעצמם בצורה כזו שיאמינו ביכולת שלהם להצליח ולהתקדם בכל תחום שהם יבחרו, שילמדו להתמודד עם קשיים בחיים וככה נוכל לתת להם סיכוי טוב להצליח.
חשוב להדגיש וזה נכון בכל תחום: נכון שהרבה מההצלחה תלויה בכישרון של הילדים ובמידת ההשקעה של ההורים, אבל גם הסביבה וההקשר שבהם הילד חי משפיעים (כאן כתבתי על איך לדבר עם ילדים ברגישות מתוך מודעות להקשר). זה לא משנה מה ההורים עושים, צריך הרבה מזל ושיהיו לילדים את האנשים הטובים בדרך. לא הכל בידיים שלנו, זה לא פשוט, יש אנשים מדהימים שהשקיעו את הנשמה בילדים ועדיין יש מקרים שהילדים הגיעו למקומות לא טובים… גם עם המזל וגם עם השפעת ההֶקְשֵׁר אנחנו צריכים לעשות את ההכי טוב שלנו, להשקיע ולעשות כמיטב יכולתנו כהורים. אנחנו חייבים ללמד את הילדים ולהכין אותם לקראת כל האתגרים שהם יפגשו בדרך
חינוך זה לא משחק ילדים
כשאנחנו עובדים בלחנך את הילדים, חשוב שנזכור תמיד שמדובר בעבודה קשה מאוד וממושכת. אחת הסיבות שאנשים כל כך מתקשים בחינוך הילדים היא שלוקח הרבה זמן עד שרואים את התוצאות. זה תהליך ממושך של שנים ואנחנו לא יכולים לראות את התוצאות מיד כי זה השקעה לטווח הארוך. יש הורים שעובדים בצורה מיידית, כשיש בעיה הם מיד מחפשים איך לטפל בה וכשיש קושי הם בודקים מיד איך לסדר את הדברים. אם למשל יש לילד בעיה עם המורה, נניח שהיא מתקשרת ומספרת על איזה מקרה שקרה בבית הספר, ההורים מנסים לטפל בזה בדרך המהירה ביותר. ולעומתם יש הורים שניגשים לדברים בצורה יותר שיטתית ומסודרת, עם תוכנית מסודרת ואסטרטגיה ברורה שנועדה לפתח עצמאות אצל הילד ולא לפתור את הבעיות באופן מידיי. לדעתי זו הדרך הנכונה, לעבוד עם כיוון ברור ולא רק במתכונת של כיבוי שריפות. הם עושים תוכניות ופועלים בסבלנות כדי ללמד את הילד שלהם להאמין בכוחות עצמו.
כדי שילד יצליח הוא צריך להאמין ביכולות שלו
מאחורי כל הדברים שאנחנו, וכל אדם, עושים, עומדת האמונה של האדם ביכולות שלו (כאן כתבתי על ההבדלים בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות). כדי שנוכל להצליח אנחנו חייבים להאמין שאנחנו יכולים להצליח. אין אף בנאדם שיעשה משהו שהוא משוכנע שאין לו סיכוי להצליח בו. אני שואל לפעמים תלמיד "אתה יכול להזיז את הקיר?", הוא מחייך ואומר "כמובן שלא". אני מחייך ואומר: "גם אם הקיר היה תפאורה שעשויה מנייר קל לא היית מצליח כי אתה מאמין שאי אפשר ולכן אתה בכלל לא מנסה". אם בנאדם לא מאמין שהוא יכול לעשות דבר מסוים, הוא בכלל לא ינסה לעשות אותו, גם אם הדבר הוא בר ביצוע, אפילו שהדבר קל ביותר, הוא לא יעשה אותו. עד כמה שזה פשוט, זה מדהים עד כמה אנחנו נעצרים עם ההתפתחות שלנו ואומרים "עד לכאן אני מסוגל, אני לא יכול יותר".
כמה אנשים מפסיקים לנסות כי הם מאמינים שהם לא יכולים יותר? אם זה בתחום הלימודי, אם זה מישהו שרוצה להתגבר על התנהגות שלילית שיש לו ורוצה להשתנות, אם הוא לא מאמין שהוא יכול להצליח זה מסיבה אחת, כי הוא אומר לעצמו "ככה הייתי תמיד ואין מצב שאני יכול לשנות את זה". ניסיתי להמחיש פעם את הרעיון הזה שעל כל דבר אנחנו יכולים לעבוד, אם רק נשקיע, שאלתי תלמיד אם הוא יודע לדבר ספרדית. הוא אמר "לא", "אתה יכול ללמוד?", שאלתי. "לא", הוא השיב. "למה לא, הרי יש מיליוני בני אדם שלומדים בכל יום שפות?", "כן, להם יש מי שילמד אותם ולי אין", ענה. "ומי אמר שאתה לא יכול להשיג, אתה לא יכול ללמוד באינטרנט, באפליקציה?". ילד שלא מאמין ביכולת שלו ללמוד כל דבר שהוא רוצה ולהגיע ליעדים ומטרות שחשובות לו הוא ילד שייתקע בחיים.
בילדותי עברתי עשרה בתי ספר ולא למדתי כמו שצריך. בצבא השלמתי את כל ההשכלה שהייתה חסרה לי. לא ידעתי אנגלית או מתמטיקה ולמעשה כמעט כלום (כאן כתבתי על הסיפור שלי). הכל אפשרי ואפילו השמיים הם לא הגבול, אנחנו רק צריכים להאמין שיש לנו את היכולת.
@eliormoryosef הכל על המסע האישי שלי בפרק באחרון לעונה בפודקאסט מלאכת צמיחה - ריאיון עם עדי קדר לוי, בעלי האהוב ❤️ #חרבותברזל #חרבות_ברזל #מלאכתצמיחה #אליאורמוריוסף #צבא
♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף
מי הוא הילד המצליח?
ילד שמצליח, זה לא אומר ילד שיודע לעשות כל דבר או שהוא מוכשר ותותח בכל תחום. ממש לא. ילד שמצליח הוא ילד שמאמין שהוא יכול ללמוד ולהתפתח ולעשות כל דבר שהוא יבחר לעשות. כלומר, שאין דבר העומד בפני הרצון וכל דבר שהוא ירצה וישקיע בו מאמצים, הוא יצליח להשיג (האמנם?). לא רק כקלישאה או כפתגם יפה, אלא על אמת. שילד יגדל עם הידיעה שיש לו יכולת להתפתח וללמוד בכל תחום שהוא יבחר. וזה המסר שאנחנו צריכים להעביר לילדים: שהם יבינו שהם יכולים להצליח בכל תחום אם הם ישקיעו בו וייקחו אותו ברצינות עם ההשקעה המתאימה
כלים מעשיים: איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח?
1. נפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם
כמאמר הפתגם: "תן לאדם דג, והוא יהיה שבע ליום אחד. תן לאדם חכה, ולמד אותו לדוג, והוא יהיה שבע כל ימי חייו." במילים אחרות, ללמד את הילד איך לעזור לעצמו ואיך לעמוד על הרגליים מאשר להאכיל אותו בדגים (כאן כתבתי על איך נצליח להפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם). חשוב שנעודד אותם להשקיע ביכולת שלהם ולטפח את הכוחות שבהם, את הפוטנציאל שלהם, שהם יידעו שהם יוכלו ללמוד כל דבר שיהיה חשוב להם. אם ילד רוצה להשיג משהו, במקום לדאוג להשיג לו את זה, זה לא משנה אם זה דבר שהוא רוצה מהאח או האחות או מהחנות או מהמורה שתעביר אותו מקום, במקום לסדר לו את הדבר – נעשה יותר חכם אם נלמד את הילד איך להשיג את זה לבד. "אם אתה רוצה שהמורה תעביר אותך מקום בכיתה, בוא תחשוב איך אפשר להשיג את זה? מה אתה יכול לעשות?", להחזיר את האחריות אליו. זה הרבה יותר חשוב מאשר שהוא ישיג את הדבר בפועל, הניסיון הוא החשוב. כולנו נולדנו עם כישרונות פנימיים אבל ילד חייב שיהיה מישהו שיטפח את זה, ויגיד לו שהוא יאמין בעצמו, שידע שיש לו את הכוחות האלו. חייבים להחדיר בילדים את האמונה שהם יידעו שהם יכולים להצליח. החוכמה היא לא רק לומר: "אתה מסוגל", או "אתה יכול להצליח, אין מה שיעצור אותך, אלוף שלי", החוכמה היא ללמד אותם איך לעשות את זה, איך להצליח
@ron_nachshon אפשר גם סנדלים???? מה לעשות…כאשר הילד שלכם שולט ביותר מיומנויות פיזיות או מנטליות הוא מרגיש יותר בטוח בעצמו וזה מה שנקרא בשפת הקודש ביטחון עצמי. ככל שיהיה יותר עצמאי תחושת הביטחון והערך העצמי ברוב המקרים יתחזקו גם כן. מה גם שההפך מלהיות עצמאי זה להיות תלותי ואני לא חושב שיש כאן הורה אחד שהיה רוצה שהילדים שלו יהיו תלויים באופן מוחלט באנשים אחרים מבלי היכולת להסתדר בכוחות עצמם (כמובן שבהדרגתיות ובהתאם לגיל הילד/ה). כן זה יקח זמן ללמד אותם את הדברים הבסיסים ביותר שאנחנו כבר יודעים לעשות בנקל. זה ידרוש ממכם אנרגיה וזמן שלא תמיד יהיו לכם וידרשו מאמצים רבים על מנת שילדיכם ישלטו באותן מיומנויות. אך תזכרו! מדובר כאן בהשקעה לטווח הארוך שתשתלם לכם בגדול.
♬ צליל מקורי - ron_nachshon
2. נעודד ילדים ליזום
חשוב שנלמד את הילדים ליזום במקום להגיב למה שקורה מסביבם. לא שהילד יחכה שמישהו יעזור לו ויטפל בו אלא לטפח בו את האמביציה והחשק והמוטיבציה שהוא ילך ויגלה יוזמה וינסה להשיג את הדברים בעצמו. הרבה פעמים בחיים ילדים מתלוננים על קשיים שיש להם, אבל אם שואלים אותם "מה אתה חושב לעשות?" הם עונים: "לא יודע, זו בדיוק הבעיה שלי. אני בא אליך כדי שאתה תפתור לי את הבעיה", יש בעולם שני סוגים של אנשים: מגיבים ויוזמים. המגיבים הם אנשים פסיביים, מגיבים למה שמתרחש בסביבה, הם לא יוזמים בעצמם, רק אם מישהו יוזם הם מגיבים. ויש אנשים שהתרגלו לפעול בצורה כזו שהם יוזמים את הדברים (כאן נועם פרנקל, נער שסיים תיכון, סיפר על היוזמה שלו לפתוח עסק בגיל צעיר). אם אנחנו רוצים לעזור לילדים חשוב שנשים לב, להחדיר בהם חוץ מהאמונה שהם יכולים להצליח אלא גם ללמד אותם לגלות יכולת טובה לפתרון בעיות ויזמות. למשל ילד ששולחים אותו להביא משהו מהמכולת והוא לא יודע איפה החלב נמצא אז הוא מתקשר אלינו. אפשר לומר לו: "לך תשאל: מי יכול לעזור לי? אני מחפש חלב" או שישאל איזו לקוחה שם במכולת או משהו. או ילד שמחפש טלפון של ילד מהכיתה ומבקש שהאמא תתקשר לאמא של הילד ותשאל אם הוא יכול לבוא אליו היום. תלמדו אותם איך להתקשר בעצמם ואיך לברר ולשאול אחרים, איך לגלות יוזמה ולנסות דברים.
@eliormoryosef "תלמדו בתנאים שמתאימים לכם" דני בולר בריאיון עם אליאור מור יוסף בפודקאסט מלאכת צמיחה #פודקאסטוק #מלאכתצמיחה #אליאורמוריוסף #ביתספר #מורה
♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף
3. לא נמתח ביקורת מול כישלונות
לא נמתח ביקורת כשהילד יוזם ולא מצליח במשהו, יש לזה השפעה אדירה על האמונה של ילדים בעצמם. לא משנה אם הילד הצליח ביוזמה שלקח או לא. יותר חשוב שהוא לקח יוזמה וניסה וזה הרבה יותר חשוב מהתוצאה עצמה את השריר הזה אנחנו רוצים לטפח
ילדים קטנים, מתנסים בדברים, רואים משהו ורוצים לנסות. מטפסים, נופלים, קמים שוב ושוב. יש להם מרץ ושאפתנות להשיג את הדברים. אבל לצערי, לא יפה לומר, אבל אנחנו מחסלים לאט לאט את ההתלהבות שלהם בכך שאנחנו מותחים ביקורת על היכולת שלהם. או שאנחנו צוחקים עליהם ובכך אנחנו מחלישים את הדחף שלהם לנסות ולעשות דברים. צריך לשים על זה דגש: לעודד את הילד שינסה לבד גם אם הוא נכשל (כאן כתבתי על איך להיכשל נכון). לעודד את הניסיון. הרבה יותר חשוב שהוא ינסה למרות שייכשל מאשר שנעזור לו כדי שיצליח.
@eliormoryosef "אני נזהרת בכבודם של הילדים", איזו מנהלת מדהימה! אורנה איזנמן, מנהלת תיכון מיטרני חולון, בריאיון לאליאור מור יוסף מתוך הפודקאסט מלאכת צמיחה פרק 8 #אליאורמוריוסף #להמשיךבחיים #מלאכתצמיחה #פודקאסטוק #מנהלת #בנינוער #צמיחהפוסטטראומטית
♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף
4. סבלנות
כדי שילד יוכל להאמין בכוחות של עצמו להצליח בכל תחום שהוא יבחר, חשוב ללמד אותו להיות סבלני. התוצאות לא מגיעות באופן מידי. זו השקעה לטווח ארוך. וחשוב שגם אנחנו נזכור את זה, שחינוך ילדים זו עבודה ממושכת, צריך המון סבלנות. כמו להכין מנת שף מושקעת ויוקרתית. גם כשיש לנו את הכלים הכי איכותיים ואת חומרי הגלם הכי מעולים שיש, אם נבדוק כל חמש דקות אם המנה כבר מוכנה, נתאכזב ולא נראה תוצאות. צריך המון סבלנות כי גם כשהולכים בדרך הנכונה וגם כשאנחנו עושים את הדברים בצורה נכונה, זה תהליך שלוקח זמן והרבה זמן, עד שנראה תוצאות. צריך להתאזר בסבלנות הרבה יותר ממה שיש לילד כדי שהוא יאמין וילמד איך להצליח
5. חוק סיבה ותוצאה – אם לא נעשה, לא נגיע לתוצאות
אלברט איינשטיין אמר: "אי שפיות זה לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות". ללמד את הילדים שכל דבר שאנחנו משיגים בחיים הוא תוצאה של משהו שעשינו (כאן כתבתי על איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות). כשאנחנו עושים משהו יש תוצאה הכרחית שחייבת לבוא כפועל יוצא של מה שעשינו או לא עשינו. אם בנאדם נוסע לתל אביב, בלי שהוא היה נוסע הוא לא היה מגיע. אם אני עולה על רכבת לחיפה אין סיכוי שאגיע לירושלים, נכון? אם אני רוצה להגיע לירושלים אני חייב לעשות את הפעולות שיביאו אותי לשם. ועד כמה שזה נשמע פשוט, הרבה פעמים ילדים (והורים) מצפים לתוצאות אבל הם לא משקיעים את מה שנדרש להשקיע כדי להגיע לתוצאה הזו. למשל אם יש ילד שרוצה להצטיין בלימודים. מה נדרש ממנו כדי להגיע לזה? אין ספק שאם הוא לא ישקיע בלימודים, וילמד גם כשאין לו חשק, אין סיכוי שהוא ידע טוב את החומר ויצטיין. יש ילדים (ולא רק) שרוצים להצליח בלי להשקיע. זה לא עובד ככה. אנשים מצליחים כי הם השקיעו ועשו דברים כדי להצליח.
6. נפסיק עם התירוצים
אם תגיעו להתארח אצלי בבית ואגיש לכם קפה, אתם תשתו ותרגישו שהחלב מקולקל ושאי אפשר לשתות את הקפה, הקפה מגעיל ומעורר בחילה. האם תרצו להמשיך לשתות? מובן שלא. ואם אספר לכם שהחלב מקולקל כי שכחתי אותו כל היום מחוץ למקרר, זה יגרום לכם לרצות לשתות את הקפה הדוחה? כנראה שלא. ואם אספר לכם שהקפה דוחה כי עדי, בן זוגי, שכח לקנות חלב ומה שנשאר לנו בבית זה החלב פג התוקף ששמתי לכם בקפה. זה יגרום לכם לרצות לשתות את הקפה המבחיל? סביר להניח שלא. למה? כי תירוצים לא מעניינים אף אחד ולא מועילים לנו בחיים, הם רק גורמים לנו לוותר לעצמנו
כשאנחנו שואלים ילד "למה עשית את זה?" זו טעות נוראית. למשל אם ילד קטן שפך את השתייה, שואלים אותו: "למה שפכת? למה אתה לא יכול לשבת ישר, אתה לא יכול להיות רגוע ליד השולחן?", הלמה והמדוע מזמינים את הילד לתרץ תירוצים. והילד אומר: "כי הוא התחיל איתי", "כי היא לקחה לי", "כי לא היה לי מקום" ועוד… וזה מחדל משווע כי אנחנו לא מלמדים את הילד איך לעשות יותר טוב, איך לא לעשות ככה להבא, אנחנו מאשימים אותו "למה היית לא בסדר?" ואז המוח שלו מחפש תירוץ לשאלה "למה הייתי לא בסדר? אין מצב שאני אשם, מיד אחפש סיבות ללמה אני כן בסדר". אם אנחנו אומרים לילד: "שפכת את השתייה, בוא נראה מה אתה יכול לעשות לפעם הבאה כדי שלא תשפוך, אולי תכניס את הכוס יותר פנימה? תחזיק אותה חזק" וכדומה
7. נטפח את הכישרון שלהם
כשאנחנו רק נולדים, אנחנו כמו לוח חלק, אנחנו לא יודעים כלום ולאט לאט, ככל שאנחנו מתפתחים וגדלים, אנחנו לומדים עוד דברים וצוברים הבנה וידע. כך גם עם הכישרון שלנו, כמו שאומרים "כישרון טבעי לציור", "יש לו כישרון מולד הוא מכין מנות מדהימות", זה נכון חלקית, כי הכישרון אולי נמצא שם אבל צריך לטפח אותו ולעודד אותו, כל דבר שאנחנו יודעים על העולם הזה הוא תוצאה של למידה והשקעה (חוק סיבה ותוצאה, כמו שאמרנו), ולכן כדי שהילדים יאמינו בכוחות של עצמם להצליח, חשוב שעודד את הילדים לחקור מה הם הדברים שמעניינים אותם (ולא אותנו), מה הם אוהבים לעשות, לאיזה דברים יש להם תשוקה ונטפח את זה. זה חשוב מאוד, לא כי אנחנו מאמינים שהם יהיו פסנתרנים גדולים ומפורסמים ומוצלחים בקנה מידה בין לאומי, נניח, אלא כי דרך זה שנטפח את הכישרון שלהם, הם יידעו שהם יוכלו לטפח כל תחום וכל דבר שהם רוצים. זה המקום להשוויץ בפני כל המשפחה, להרים להם ולפרגן על התהליך בעיקר ועל כמה שהם השקיעו כדי להצליח ללמוד לנגן עוד שיר בפסנתר, נניח
@eliormoryosef עדיין יש הסללה מגדרית? אליאור מור יוסף בריאיון עם דפנה פייזר מתוך הפודקאסט מלאכת צמיחה. #מלאכתצמיחה #אליאורמוריוסף #מגדר #הסללהמגדרית
♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף
8. דוגמה אישית
הילדים לומדים מאיתנו הכל. לא רק כשאנחנו מבשלים יפה בבית או יוצאים לחופשות, אלא ילד שומע איך מדברים בבית בין בני הזוג, איך מתייחסים לשכנים, איך מתייחסים בקהילה ובבית הספר, לחברים, וכל דבר. אם יש בעיה בוועד של הכיתה הילד רואה אם אנחנו הוגנים או לא, אם אנחנו מרכלים ומדברים על אחרים ועוד. הילד רואה אם אנחנו יוזמים או רק מגיבים, אם אנחנו הורים שמחפשים תירוצים או לא. בכל התנהגות שלנו, הילד שלנו לומד לחקות אותנו, גם אם אנחנו לא חושבים על זה בכלל, ולומד לפתח צורת חשיבה כמו שלנו. נראה לילדים דוגמה אישית שאנחנו פועלים כדי להשיג דבר מה (חוק סיבה ותוצאה, כאמור), נראה להם דוגמה אישית שגם אנחנו לא תמיד מצליחים, אז מה? זה לא אומר כלום.