שאלות על רגשי נחיתות וביטחון עצמי

שאלות על רגשי נחיתות וביטחון עצמי

Picture of אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

כשילד או ילדה מגמגמים או שיש בהם משהו שנתפס בעיני הילדים האחרים, כמשהו לא טוב, אבל זה לא תלוי בילד או בילדה שמתמודדים עם זה, כלומר, זה לא מתוך בחירה שלהם, מה אפשר לעשות? לא אחת ילדים צוחקים ומזלזלים על אחרים. זה לא מקובל וצריך לפעול על מנת לייצר אקלים נעים בסביבה החברתית, אבל בינתיים, הלכה למעשה, איך תוכלו לחזק את הביטחון העצמי שלכם? קרוב לוודאי שיצא לכם לשמוע את המושג "ביטחון עצמי". אבל מה זה אומר בתכל'ס? הנה כמה נקודות שיעזרו לכם לשפר את הביטחון העצמי שלכם:

  1. זה מי שאנחנו וזה בסדר –  ביטחון עצמי זה לא אומר שעכשיו בן אדם יהיה בטוח שהוא יודע הכי טוב מכולם, שהוא חכם יותר מכולם, יפה יותר או מוצלח יותר מכולם. זה לא נכון. זו טעות. אף אחד לא מושלם. לכולנו יש תחליפים מוצלחים יותר, אנשים יותר מוצלחים מאיתנו, יותר חכמים, ולכולנו יש חסרונות, חלקם תלויים בנו וחלקם לא. וזה לא משנה. ביטחון עצמי פירושו שבן אדם יהיה בטוח בזכותו להיות מה שהוא. שהוא ירגיש: "זה מה שאני, וזה בסדר". בין אם אתה ג'ינג'י, מגמגם או כל דבר אחר, יש לך זכות להיות מי שאתה ולאף אחד אין זכות לצחוק עליך או לזלזל בך בגלל זה.
  2. זה מי שאנחנו גם בדעות שלנו – אם יש לך דעה מסוימת, אל תפחד להשמיע את דעתך מתוך החשש שאולי הילדים האחרים לא יקבלו את זה. נכון שיש מצבים בהם לפעמים עדיף שלא לפתוח את הפה אבל זה מתוך בחירה, כדי לא לצאת שחצן אבל לא מתוך פחד שיסתכלו עליך שאתה לא חכם, או דברים כאלו. כולם אוהב ארטיק פיסטוק חדש? זכותכם לא לאהוב. אם מספרים בדיחה ואתה לא מבין, אל תתבייש. תעמוד בגאווה ותאמר: "אני לא מבין, תסבירו לי ממה צחקתם?". גם אם יבטלו אותך ויאמרו שאין לך שכל ושאתה לא מבין בדיחות, תזכור שיש לך זכות להיות מי שאתה. תוכל להשיב: "אתה חושב ככה, אני חושב שיש לי שכל גם אם לא הבנתי את הבדיחה שלך".
  3. זה מי שאנחנו גם ברגשות שלנו – מותר לנו להיות שונים גם ברגשות שלנו ובמה שאנחנו מרגישים לגבי דברים מסוימים. כולם אהבו את הסרט החדש? זכותכם לא להתחבר. כל אחד הוא מי שהוא, אף אחד הוא לא חכם גדול, לכל אדם מותר להיות רגיש, ומותר לו להיפגע ולא לקבל כל התנהגות של ילדים אחרים. תאמרו לעצמכם: "זכותי להרגיש שאני לא אוהב את מה שאתה עושה".
  4. אף אחד לא מושלם – ביטחון עצמי זה שבן אדם יהיה משוכנע שיש לו זכות להיות מה שהוא ומי שהוא. ואז לא עולה השאלה: מה אני עושה אם יש לי איזה משהו שלא תלוי בי, נניח אבחנה מסוימת, הפרעת קשב, לקות למידה, גמגום ועוד. כי זה לא משנה אם הדבר הזה תלוי בך או לא. זה מי שאתה, אף אחד לא מושלם, וזהו. ומי שלא רוצה להתקרב אליך כי יש לך את "החיסרון" אז שלא יתקרב.
  5. לא להפסיק לנסות להשתפר – במרבית המקרים כשבן אדם שלם עם עצמו והוא מקבל את עצמו ש: "זה מה שאני" אז הוא מקבל את עצמו וטוב לו עם עצמו. כי זה הרעיון של ביטחון עצמי. קבלה עצמית זה לא אומר לא לעבוד ולהשקיע על עצמך כדי להשתפר. אתה בהחלט יכול להשקיע ולהתאמץ כדי להשתפר בדברים שתלויים בך ושחשובים לך.
  6. להפסיק להתבייש במי שאנחנו – הרעיון שתקבל את עצמך, זה שלא תתבייש במי שאתה. שלא תרגיש שאתה צריך לפחד או לעמוד בצד כי אולי יזלזלו בך ויצחקו עליך. כשיש לך מה להגיד, תגיד. כשאתה רוצה לשאול שאלה, תשאל. וגם אם אתה מתבייש מבחינה חברתית מילדים אחרים, יש נושא שלם איך להתגבר על פחדים ובושות, ואולי נכתוב על זה כאן בהמשך, אבל העצה היא כן לדבר ולא לשתוק, גם אם בהתחלה הדיבור שלך לא יהיה בצורה הכי ברורה ולא תקרין ביטחון עצמי כי באמת תפחד, אם תדבר ותתרגל לשאול, לאט לאט תראה איך הלחץ פוחת.
  7. להבין מאיפה רגשי הנחיתות מגיעים – רגשי נחיתות זה בעצם ההרגשה שיש לנו שאנחנו נחותים ובעצם פחות טובים מאחרים. מי שמרגיש רגשי נחיתות, שהוא פחות מאחרים, זה מגיע מתוך המחשבה ש: "אני לא טוב ולכן אני צריך להשתפר כדי להיות מוצלח כמו אחרים". אבל כולנו לא מושלמים, לכל אחד יש את החבילה שלו, ואת החסרונות שלו, וגם הילד המקובל ביותר בשכבה יש לו דברים שהוא מתבייש בהם ונקודות תורפה, גם אם אתם לא יודעים, וכל אחד צריך לקבל את עצמו ולחיות את חייו איך שהוא רוצה לחיות.

 

ברגע שתפנימו את הנקודות האלו שציינו כאן, ובעיקר תתרגלו אותן במצבים שונים, אתם תראו שלאט לאט אתם מתחילים להרגיש בטוחים יותר בעצמכם ושלמים עם מי שאתם. תנסו לתרגל את זה בהתחלה בסביבה הקרובה, עם אנשים שקרובים אליכם, למשל במשפחה ועם חברים קרובים ולאט לאט תנסו גם במקומות חדשים, למשל במכולת, זכותכם לא להבין משהו, זכותכם לא להכיר או לא לדעת. כולנו רק בני אדם.

בהצלחה!

אנחנו בחברת מלאכת צמיחה עוזרים לתלמידים עם הערכה עצמית נמוכה להתחיל להאמין בעצמם ולהרגיש שהם יותר אהובים ומוצלחים באמצעות קבוצות והרצאות במודל קהילתי שמאפשר לתלמידים להתחבר ולהרגיש שייכות לחברים ולקהילה – בשיתוף השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך. המידע המובא באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי. ליצירת קשר

מוזמנים להצטרף לקהילת הפייסבוק שלנו צריך כפר שלם כדי לגדל ילד 

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

חוג או טיפול?

איך נספר לילד שלנו שהוא הולך לטיפול? חשוב בכלל שנשתמש

מלחמה של גיבורים

הפרויקט מלחמה של גיבורים מעלה סיפור גבורה אחד ביום ומנגיש

שאלות על רגשי נחיתות וביטחון עצמי

כלים יעילים לשימוש עצמי לילדים ונוער לשיפור הביטחון העצמי והערך

תפקידם של צוותי החינוך בקידום שייכות וחוסן לילדים

על תפקידם של צוותי החינוך בקידום שייכות וחוסן לילדים. החיים

איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

בין אם אתם או ילדיכם מתחברים לאומנות או לא, וודאי

טיפול בבני נוער שפוגעים בעצמם

טיפול בפגיעות עצמיות אצל מתבגרים הוא מורכב ולא פשוט. אילו

פגיעות עצמיות כהתמכרות בקרב בני הנוער

מיטל גליק, חוקרת ישראלית, עשתה מחקר והראתה איך כל מיני

למה בני נוער פוגעים בעצמם?

כשחושבים על השאלה אילו מתבגרים פוגעים בעצמם יותר, מה מאפיין

שאלות לבחינה עצמית לאחר פגישת היכרות

שאלות לבחינה עצמית לאחר פגישת היכרות עם המטפל.ת מתוך קבוצת

פגיעות עצמיות בקרב בני נוער

פגיעה עצמית בקרב מתבגרים היא תופעה מרוכבת ולא פשוטה. התנהגויות

האם הילד או הילדה שלכם צריכים טיפול רגשי?

איך תדעו האם הגיע הזמן לפנות עם הילד או הילדה

איך טיפול רגשי יכול לעזור לילדים ובני נוער?

ההתלבטות לגבי הפנייה לטיפול רגשי לילדים ובני נוער אף פעם

טעות לעולם עוזרת – איך ללמד ילדים ובני נוער להתמודד עם כישלונות?

איך ללמד ילדים ובני נוער להתמודד עם כישלונות? כשהיינו ילדים

איך לדבר עם ילדים צעירים על מוות ואובדן?

ילדים צעירים תופסים אחרת מאיתנו, המבוגרים, את המוות. לעיתים הם