מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

Picture of אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

ביטחון עצמי

ההרגשה העוצמתית שיש לנו את הזכות להיות מה ומי שאנחנו. מתבטא בעיקר בפעולות שלנו, באומץ לעמוד על שלנו ולהביע את מה שאנחנו חושבים ומרגישים וגם באומץ להחליט ולעשות את מה שאנחנו חושבים לנכון ורוצים לעשות. ביטחון עצמי בא לידי ביטוי בתחום המעשי בעיקר, במה שאנחנו מעזים או חוששים לעשות. לכן, אפילו שביטחון עצמי מושפע מהמחשבות שלנו, הוא מושפע בעיקר מההתנהגות שלנו במצבים דומים בעבר ובעיקר במצבים חברתיים ובמיומנויות חברתיות


הערכה עצמית נמוכה (או רגשי נחיתות)

לא קשורה למציאות החיים שלנו או למעמד שלנו בפועל, אלא לרגשות שפיתחנו כתוצאה מהדרך שבה אנחנו רואים ומפרשים את המציאות ואת המעמד שלנו. יש סביבנו אנשים רבים שהם מושא לקנאה ולהערצה ובכל זאת הם מרגישים נחותים וחסרה להם הערכה עצמית. לעומתם יש רבים שהסביבה מזלזלת בהם ובכל זאת הם מרגישים הכי טוב עם עצמם (כאן כתבתי על התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער) . רגשי נחיתות מבוססים תמיד על מסקנות אישיות ועל חוויות סובייקטיביות שלנו. רגשי נחיתות או הערכה עצמית נמוכה מבוססים על טעויות החשיבה שלנו, עם עצמנו, על הנחות ודעות קדומות שעיצבו את תפיסת המציאות שלנו ואת הפרשנות שאנחנו נוהגים לתת למה שקורה סביבנו (כאן כתבתי על איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח). לכן, כדי לטפל בהערכה עצמית נמוכה חשוב להתמקד בעיקר במחשבות ובשינוי קוגניטיבי (חשיבתי) כי המחשבות הן אלו שמעוררות בנו רגשות לא נעימים וגורמים לנו להרגיש שאנחנו נחותים ו-"פחות" שווים מאחרים


הערכה עצמית גבוהה

הערכה עצמית פשוטה כמשמעה: מידת ההערכה שבה ילד מעריך את עצמו, אם הוא מרגיש וחושב שהוא "שווה" אז ההערכה העצמית שלו גבוהה, וכן להיפך. זה ההיפך מרגשי נחיתות או מהערכה עצמית נמוכה. ככל שילד מעריך את עצמו יותר, הוא מרגיש עם עצמו טוב יותר, מאמין יותר בעצמו, ובדרך כלל מעז יותר לעשות פעולות וללכת בדרך שהוא רוצה. ההתנהלות הזו שלו מחזקת אצלו את ההערכה העצמית שלו ואת ההרגשה הטובה שלו


כולנו גם וגם

כולנו, עמוק בפנים, חסרי ביטחון וכולנו גם מרגישים, לפעמים, נחותים מאחרים. זה טבעי והגיוני. כשאנחנו נולדים אנחנו חסרי אונים וחסרי יכולות. נחותים ביחס לבוגרים מסביבנו. מכל מה שאנחנו יודעים לעשות היום, אין אפילו דבר אחד ויחיד שידענו לעשות תמיד ושלא היינו צריכים ללמוד איך לעשות אותו (כאן כתבתי על איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות). מן הסתם, בתהליך הלמידה, עשינו את הדברים בצורה בינונית ועם מלא שגיאות וטעויות (כאן כתבתי על איך ללמד ילדים להיכשל נכון).

כולנו צריכים חיזוקים תמידיים כדי שנישאר חזקים ונרגיש טוב עם עצמנו. ההבדל בין ילדים "חזקים" ובין ילדים "חלשים" הוא במידת ההשפעה של הרגשות האלו על החיים שלהם, וגם בתדירות ובכמות החיזוקים שהם צריכים כדי לעמוד על הרגליים

חברת מלאכת צמיחה הוקמה כדי לעזור לתלמידים שלא מאמינים ביכולת שלהם להצליח כתוצאה מהערכה עצמית נמוכה שעוצרת אותם ומקשה עליהם להגיע להישגים בלימודים ולהשתלב עם חברים. אנחנו מלמדים אותם לפתח מסוגלות עצמית, להאמין בעצמם ולהרגיש שהם אהובים ומוצלחים באמצעות קבוצות והרצאות בגישה מודעת הקשר. המידע המובא באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי. מוזמנים לקהילת הפייסבוק שלנו צריך כפר שלם כדי לגדל ילד
לתגובות והערות: elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

איך נצליח להפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם?

אנחנו יודעים שחשוב לתת לילדים להיות עצמאיים אבל לפעמים קשה

מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

מה הם ההבדלים בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית גבוהה, הערכה

איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

כולנו יודעים שהצלחה היא תוצאה ישירה של מאמץ והשקעה. אבל

איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח?

כולנו רוצים לגדל ילדים מלאי ביטחון עצמי, שמאמינים בכוחות של

איך נפעל במצבים שבהם הילד עושה משהו שאנחנו לא רוצים שיעשה?

תארו לעצמכם שאתם עייפים מיום עבודה, רק צריכים שקט... הילד

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער

כולנו רוצים שהילדים שלנו יצליחו בחיים ולכן אנחנו מעודדים אותם

למה מלאכת צמיחה? הסבר על איך מלאכת צמיחה נולדה

כולנו רוצים לדעת איך לבחור קריירה שאנחנו אוהבים ולדעת מה

תעודה ודרך – שיר על חשיבות הכוחות וההצלחות הקטנות של התלמידים

חשוב שנראה את ההצלחות הקטנות בדרך, שנדגיש את היכולות ואת

איך נוכל לעזור לתלמידים באמצעות גישה מודעת הקשר?

כלים מעשיים לצוותי החינוך והטיפול מתוך גישה מודעת ההקשר המתמקדת

מה ההבדל בין גישה מודעת הקשר לבין גישות של רגישות תרבותית?

גישות טיפוליות וחינוכיות רבות מתמקדות כיום ברגישות תרבותית, מתוך הנחה

מהי גישה מודעת הקשר להתערבויות עם תלמידים במערכת החינוך?

מהי גישה מודעת הקשר בחינוך ובטיפול בילדים ובני נוער ואיך

תתחילו לסמוך על בני הנוער – מכתב פרידה ממערכת החינוך

מכתב הפרידה שלי ממערכת החינוך, אחרי 12 שנות לימוד. חשוב

חוג או טיפול?

איך נספר לילד שלנו שהוא הולך לטיפול? חשוב בכלל שנשתמש

מלחמה של גיבורים

הפרויקט מלחמה של גיבורים מעלה סיפור גבורה אחד ביום ומנגיש