
אליאור מור יוסף
מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער
ביטחון עצמי
ההרגשה העוצמתית שיש לנו את הזכות להיות מה ומי שאנחנו. מתבטא בעיקר בפעולות שלנו, באומץ לעמוד על שלנו ולהביע את מה שאנחנו חושבים ומרגישים וגם באומץ להחליט ולעשות את מה שאנחנו חושבים לנכון ורוצים לעשות. ביטחון עצמי בא לידי ביטוי בתחום המעשי בעיקר, במה שאנחנו מעזים או חוששים לעשות. לכן, אפילו שביטחון עצמי מושפע מהמחשבות שלנו, הוא מושפע בעיקר מההתנהגות שלנו במצבים דומים בעבר ובעיקר במצבים חברתיים ובמיומנויות חברתיות
הערכה עצמית נמוכה (או רגשי נחיתות)
לא קשורה למציאות החיים שלנו או למעמד שלנו בפועל, אלא לרגשות שפיתחנו כתוצאה מהדרך שבה אנחנו רואים ומפרשים את המציאות ואת המעמד שלנו. יש סביבנו אנשים רבים שהם מושא לקנאה ולהערצה ובכל זאת הם מרגישים נחותים וחסרה להם הערכה עצמית. לעומתם יש רבים שהסביבה מזלזלת בהם ובכל זאת הם מרגישים הכי טוב עם עצמם (כאן כתבתי על התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער) . רגשי נחיתות מבוססים תמיד על מסקנות אישיות ועל חוויות סובייקטיביות שלנו. רגשי נחיתות או הערכה עצמית נמוכה מבוססים על טעויות החשיבה שלנו, עם עצמנו, על הנחות ודעות קדומות שעיצבו את תפיסת המציאות שלנו ואת הפרשנות שאנחנו נוהגים לתת למה שקורה סביבנו (כאן כתבתי על איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח). לכן, כדי לטפל בהערכה עצמית נמוכה חשוב להתמקד בעיקר במחשבות ובשינוי קוגניטיבי (חשיבתי) כי המחשבות הן אלו שמעוררות בנו רגשות לא נעימים וגורמים לנו להרגיש שאנחנו נחותים ו-"פחות" שווים מאחרים
הערכה עצמית גבוהה
הערכה עצמית פשוטה כמשמעה: מידת ההערכה שבה ילד מעריך את עצמו, אם הוא מרגיש וחושב שהוא "שווה" אז ההערכה העצמית שלו גבוהה, וכן להיפך. זה ההיפך מרגשי נחיתות או מהערכה עצמית נמוכה. ככל שילד מעריך את עצמו יותר, הוא מרגיש עם עצמו טוב יותר, מאמין יותר בעצמו, ובדרך כלל מעז יותר לעשות פעולות וללכת בדרך שהוא רוצה. ההתנהלות הזו שלו מחזקת אצלו את ההערכה העצמית שלו ואת ההרגשה הטובה שלו
כולנו גם וגם
כולנו, עמוק בפנים, חסרי ביטחון וכולנו גם מרגישים, לפעמים, נחותים מאחרים. זה טבעי והגיוני. כשאנחנו נולדים אנחנו חסרי אונים וחסרי יכולות. נחותים ביחס לבוגרים מסביבנו. מכל מה שאנחנו יודעים לעשות היום, אין אפילו דבר אחד ויחיד שידענו לעשות תמיד ושלא היינו צריכים ללמוד איך לעשות אותו (כאן כתבתי על איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות). מן הסתם, בתהליך הלמידה, עשינו את הדברים בצורה בינונית ועם מלא שגיאות וטעויות (כאן כתבתי על איך ללמד ילדים להיכשל נכון).
כולנו צריכים חיזוקים תמידיים כדי שנישאר חזקים ונרגיש טוב עם עצמנו. ההבדל בין ילדים "חזקים" ובין ילדים "חלשים" הוא במידת ההשפעה של הרגשות האלו על החיים שלהם, וגם בתדירות ובכמות החיזוקים שהם צריכים כדי לעמוד על הרגליים