אליאור מור יוסף
מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער
איך מסבירים במילים פשוטות מהי גישה מודעת הקשר?
גישה מודעת-הקשר מלמדת אותנו איך דברים מסביבנו כמו אנשים, סביבה ותרבות (כאן כתבתי על ההבדלים בין גישה מודעת הקשר לגישות של רגישות תרבותית) משפיעים על איך שאנחנו חושבים ומרגישים כלפי עצמנו ועוזרת לנו ללמוד איך אנחנו יכולים להתמודד עם דברים שאומרים לנו מהסביבה, כדי שנוכל להרגיש יותר טוב עם עצמנו ונאמין ביכולת שלנו להצליח עם חברים ולהגיע להישגים בלימודים.
רקע לגישה
בשני העשורים האחרונים החל שיח אקדמי ביקורתי סביב המונח 'כשירות תרבותית'. מטפלות וחוקרות הביעו דאגה מהדגש הרב מדי שניתן במסגרת החשיבה על 'כשירות תרבותית' לידע קוגניטיבי על אודות תרבות מסוימת ומנהגיה. חשיבה זו הצביעה על ההנחה שניתן "לדעת" באופן מלא את תרבותו ואת זהותו של אדם אחר, והדגש הרב מדי על היכולות שלנו, כאנשי טיפול וחינוך לעומת הדגש על תרבות כמבנה דינאמי ומשתנה, ומיקומה של התרבות בתוך מערכת היחסים הטיפולית-חינוכית והקשרם.
על רקע ביקורות אלה החלו להתגבש גישות חדשות שמעמידות במרכז את ההקשר והיחסים בינינו לבין אנשים אחרים, ילדים ובני נוער.
גישה אחת כזו, שגובשה בישראל על ידי חוקרים בתחום העבודה הסוציאלית אשר התבוננו באופן ביקורתי, אמיץ ופוליטי על המונח והתיוג "סיכון", קרויה "גישה מודעת הקשר" (Roer-Strier & Nadan, 2020).
גישה זו רואה באנשים, משפחות וקהילות כנתונים במארג של הקשרים מגוונים הכוללים מגדר, דת, לאום, מוצא אתני, הקשר פוליטי שמעצבים את נסיבות חייהם ואת המשמעות שהם מעניקים לאירועים. מגישה זו נגזרות משמעויות טיפוליות וחינוכיות שונות שאכתוב עליהן בהמשך.
גישה מודעת הקשר צמחה והתפתחה במהלך מחקר איכותני רחב היקף בן חמש שנים שבחן את ההבניות והפרספקטיבות הרווחות בנוגע לסיכון ומוגנות לילדים בקרב הורים וילדים מקהילות שונות בישראל, וכן בקרב עובדות ועובדים סוציאליים אשר פועלים בקהילות אלה. את המחקר ערכו פרופ' יוחאי נדן ופרופ' דורית רואר-סטריאר, עובדים סוציאליים, חוקרים ומרצים מבית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית על שם פאול ברוואלד האוניברסיטה העברית בירושלים.
אז מהי גישה מודעת-הקשר?
גישה מודעת-הקשר גורסת שילדים, משפחות וקהילות חיים בתוך מערך מורכב של הקשרים, ביניהם: תרבות, דת, מעמד, גזע, מגדר, לאום, הקשר חברתי-פוליטי ועוד. הקשרים אלו משפיעים על התפתחות התלמיד והמשפחה, מעצבים את נסיבות חייו והזדמנויותיו, ומשפיעים על האופן בו תלמידים מבינים אירועים וחוויות בחייהם.
ההקשרים אינם קבועים, אלא משתנים עם הזמן והמקום, ואפשר למצוא הקשרים רבים המשפיעים אלו על אלו בדרכים מורכבות. גישה זו מדגישה את חשיבות זיהוי ההקשרים הרלוונטיים להבנת חוויות חיים של ילדים, משפחות וקהילות, תוך התחשבות ביחסי הכוח בין הילד, המשפחה והמערכות השונות המשפיעות על חייהם. גישה מודעת-הקשר מציעה נקודת מבט לעבודה חינוכית וטיפולית במציאות של מגוון חברתי, תרבותי, פוליטי, מגדרי ועוד.
במילים אחרות: אי אפשר ללמד ילדים במנותק מהסביבה החברתית שיצרה אותם והשפיעה עליהם. חשוב לראות גם את השפעת הסביבה, הקהילה, המשפחה, התרבות, המעמד הכלכלי-חברתי, על מצבו של הילד ומשפחתו ולהיעזר בכלים שאנחנו מכירים כמו CBT ועוד אבל מעמדה אחרת, רגישה יותר, צודקת יותר, שנותנת יותר הזדמנויות ליותר תלמידים ותלמידות.
לסיכום
גישה מודעת הקשר, מציעה מסגרת תיאורטית וכלים פרקטיים (כאן כתבתי על איך נוכל לעזור לתלמידים באמצעות גישה מודעת הקשר) מודעת הקשר יכול לעבודה חינוכית-טיפולית עם תלמידים באופן רגיש ומכבד. זו גישה שהיא יותר תפיסת עולם או רעיון. בפועל, אנחנו, אנשי הטיפול והחינוך, נשארים מי שאנחנו. אנחנו ממשיכים בעשייה המקצועית שלנו מול התלמידים בשלל כלים כמו CBT, DBT, משחקים רגשיים, מיומנויות חברתיות ועוד. ההבדל נעוץ בגישה שלנו מול התלמידים. כלומר, אותם כלים, אותן מיומנויות, אותה הבנה מקצועית שיש לנו, רק בגישה שונה ורגישה יותר מול התלמידים. גישה מודעת הקשר מאפשרת לנו לעזור לתלמידים להאמין בכוחות של עצמם להצליח, להגשים את עצמם, לפרוץ מחסומים ולהגיע להישגים נהדרים.
אנחנו, במלאכת צמיחה, מאמינים שמגיע לכולנו לחיות בחברה טובה יותר. חברה צודקת יותר. חברה שנותנת יותר הזדמנויות ליותר ילדים וילדות להאמין בעצמם ולהצליח
מקורות
אבישר, ס. (2014). טיפול פוליטי: פסיכותרפיה בין האישי לפוליטי. תל אביב: רסלינג.
שושנה, א. (2021). חינוך וטיפול רגישי תרבות: סקירה והצעות לדיונים חדשים. גיליון מפגש, כרך כ"ט, גיליון 53, 15-41.
Roer-Strier, D. &Nadan, Y. (Ed.) (2020). Context-Informed Perspectives of Child Risk and Protection in Israel. Cham: Springer.