תפקיד הרגשות

תפקיד הרגשות

תמונה של אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

חשוב שנלמד את הילדים שלנו את תפקיד של הרגשות בחיים שלנו (להגן עלינו ולשמור עלינו מפני מצבים מסוכנים ולאפשר לנו לשרוד) וגם שנלמד אותם לזהות איזה רגש הם מרגישים, כדי שהם יוכלו לתת שם לרגש ולדעת מה לעשות בכל מקרה בו הם מרגישים רגש מסוים ולהגיב בצורה מסתגלת יותר. המידע שפירטתי כאן מבוסס על המשחק של שלי זאנטקרן (לשחק  CBT עם ילדים)

כעס –  מיידע אותנו על כך שמשהו חצה את הגבול שלנו.

בהלה / הפתעה – מיידע אותנו שמשהו במציאות השתנה (לטובה או לרעה).

פחד – מיידע אותנו על סכנה.

אהבה – מיידע אותנו שיש משהו שנרצה להיות בקרבתו.

גועל – מיידע אותנו שיש משהו רעיל בסביבה.

עצב – מיידע אותנו שיש משהו יקר לנו והוא איננו.

גאווה – מיידע אותנו שהצלחנו במשהו שחשוב לנו.

אכזבה – מיידע אותנו שציפינו למשהו וזה לא התממש.

תסכול – מיידע אותנו שלא הצלחנו במשהו.

התרגשות – מיידע אותנו שאנחנו מצפים למשהו חיובי.

קנאה – מיידע אותנו שיש משהו שאנחנו רוצים. משהו שיש לאחר ולנו אין.

בושה – מיידע אותנו שיש משהו שעשינו והוא לא מוסרי / לא חברי.

ביישנות – מיידע אותנו שיש משהו שלא נרצה שהסביבה תגלה.

עלבון – מיידע אותנו שמישהו התנהג בצורה לא מכבדת כלפינו.

בדידות – מיידע אותנו שאנו לא מרגישים שייכים.

אשמה – מיידע אותנו שעשינו משהו שלילי שאנו לוקחים אחריות עליו.

חרטה – מיידע אותנו שפעלנו בעבר בצורה לא נכונה והיינו רוצים לפעול אחרת.

בלבול – מיידע אותנו שאין פה משהו חד משמעי ויש לנו 2 רגשות שמתערבבים.

געגוע – מיידע אותנו שיש מישהו שאנו רוצים להיות בקרבתו, וכרגע הוא לא בקרבתינו.

שמחה – מיידע אותנו שאנו נהנים.

רוגע – מיידע אותנו שאנו בטוחים הן מבחינת קשר והן מבחינת הגנה.

הקלה – מיידע אותנו שהייתה תחושת סכנה והיא חלפה.

חמלה – מיידע אותנו שהאחר במצוקה ומניע אותנו לפעולה.

סקרנות – מיידע אותנו שיש משהו מעניין ומניע אותנו לחקירה.

חברת מלאכת צמיחה בע"מ הוקמה כדי לעזור לילדים ובני נוער שמרגישים שהם לא מספיק טובים ושאף אחד לא אוהב אותם. אנחנו מלמדים אותם להאמין בעצמם ולהתחיל להרגיש שהם אהובים ומוצלחים, באמצעות הפעלת קבוצות והעברת הרצאות המבוססות על גישה מודעת הקשר. לקהילת הפייסבוק שלנו: צריך כפר שלם כדי לגדל ילד. לערוץ הוואטסאפ שלנו: הערכה עצמית עם אליאור מור יוסף. המידע באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי.
לתגובות:  elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

חייביזם! איך נעזור לילדים שקובעים חוקים וכללים על כל דבר?

האם ילדכם נוטה לקבוע חוקים נוקשים על כל דבר? "הייתי

איך נעזור לילדים עם נטייה לחשיבה רגשית?

איך אנחנו יכולים לעזור לילדים שלנו להרגיש טוב יותר עם

"אני דפוק" מסרים לילדים שממזערים את הטוב ומגדילים את הרע בעצמם

מה קורה כשילדים נוטים להגזים בחשיבות שהם נותנים לטעויות קטנות?

"אני לא אצליח" ככה נעזור לילד שמנבא עתיד רע וקורא מחשבות של אחרים

הילד שלכם לפעמים חושב מחשבות כמו "בטוח כולם חושבים שאני

"אני סתם" – ככה נעצים ילד שרואה את הדברים הטובים כמקריים

"אני סתם" - שמעתם את הילד שלכם אומר משהו כזה

"נפלתי על מורות דפוקות" ככה נעזור לילדים עם נטייה להתמקד רק ברע

שמעתם את הילד שלכם אומר "נפלתי על מורות דפוקות" או

למה בחרנו בכלבנות מתועדת?

האם שמעתם פעם שלגדל כלבים גזעיים זה לא מוסרי? במאמר

"תמיד אני לא מצליח" ככה נעזור לילדים עם חשיבה מכלילה

יצא לכם לשמוע את עצמכם או את הילדים שלכם אומרים

10 טעויות חשיבה נפוצות שגורמות לפגיעה בהערכה העצמית של ילדים

טעויות חשיבה מובילות לפגיעה בהערכה העצמית וביטחון העצמי של ילדים.

"אני לא טוב בכלום" – ככה תשפרו את ההערכה העצמית של ילדים עם חשיבת "הכל או כלום"

חשיבה של "הכל או כלום" גורמת לילדים לראות את העולם

זה בסדר להשתמש בבעלי חיים לצורך טיפול רגשי? תלוי את מי שואלים

מול הביקורות ההולכות וגוברות מצד ארגוני זכויות בעלי חיים נגד

מה הוא מודל אפר"ת ואיך הוא יכול לעזור לילדים לשפר את ההרגשה שלהם?

כל כאב רגשי שאנחנו מרגישים נובע מהפרשנות שלנו לאירועים שקורים

תפקיד הרגשות

לא תמיד ילדים יודעים מה הם מרגישים, חשוב שהם יידעו

"ילדים זה שמחה", האמנם?

ילדים זה שמחה, לא? נראה שלא בדיוק. כמה באמת מדברים

כל אחד הוא "פחות" ממישהו אחר, אז מה?

ילדים רבים חווים רגשי נחיתות, לא בגלל מה שאחרים חושבים