איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

Picture of אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

כדי שילדים יוכלו להאמין בכוחות של עצמם להצליח (כאן כתבתי על איך נלמד את הילדים להאמין בכוחות של עצמם) חשוב שנלמד אותם שכל דבר שאנחנו משיגים בחיים הוא תוצאה של משהו שעשינו. חוק סיבה ותוצאה – זאת אומרת כך, כמו שיש חוק של כוח משיכה, כך יש חוק שנקרא הסיבה והתוצאה


חוק הסיבה והתוצאה

אם אכנס למטבח ואעשה לעצמי קפה, אשים חלב וקפה ואשתה ואז אראה שהקפה לא מתוק. אם אעשה שוב את אותו הדבר ואכין כוס קפה חדשה, עדיין הקפה לא יהיה מתוק. גם אם אגיד תהילים וגם אם אתפלל בכוונה מרובה. למה? כי לא הכנסתי סוכר. אם יש סוכר בקפה זה בהכרח אומר שמישהו הכניס לשם את הסוכר. הסוכר לא נכנס מעצמו. כל חיי גדלתי בישראל והשפה המקורית שלי היא עברית, אם אני יודע לדבר איטלקית (לא באמת), זה מכיוון שלמדתי לדבר איטלקית, נניח כי היה חשוב לי. זה לא שקמתי בוקר אחד ובום, בבת אחת כל השפה נכנסה לי למוח באורח פלא

 

1. נסביר שהצלחה היא תוצאה של השקעה

כשאנחנו עושים משהו בחיים יש תוצאה הכרחית שחייבת לבוא כפועל יוצא של מה שעשינו. אם בנאדם נוסע לתל אביב, בלי שהוא היה נוסע הוא לא היה מגיע. אם אני עולה על רכבת לחיפה אין סיכוי שאגיע לירושלים, נכון? אם אני רוצה להגיע לירושלים אני חייב לעשות את הפעולות שיביאו אותי לשם ועד כמה שזה נשמע פשוט, הרבה פעמים ילדים (והורים) מצפים לתוצאות אבל הם לא משקיעים את מה שנדרש להשקיע כדי להגיע לתוצאה הזו. למשל אם יש ילד שרוצה להצטיין בלימודים. מה נדרש ממנו כדי להגיע לזה? אין ספק שאם הוא לא ישקיע בלימודים, גם כשאין לו חשק, אין סיכוי שהוא ידע טוב את החומר ויצטיין. יש ילדים (ולא רק) שרוצים להצליח בלי להשקיע. זה לא עובד ככה. אנשים מצליחים כי הם השקיעו ועשו דברים כדי להצליח

 

2. נלמד את הילד שלמעשים יש תוצאות

כאמור, כל מה שנבחר לעשות בחיים יוביל אותנו למקום מסוים וגם כל מה שלא נבחר לעשות בחיים יוביל אותנו למקום מסוים. "בכל התנהגות שאתה עושה, תחשוב מה התוצאה של המעשים שלך". זה נכון גם בתחום החברתי ובכל תחום. ילד שרוצה שיהיה לו מעמד חברתי גבוה בכיתה, הוא רוצה שילדים יאהבו אותו אבל כששואלים אותו, "מה ההתנהגות שלך, למה שמישהו יאהב אותך?" אז מתברר שהוא אוהב לצחוק על ילדים אחרים, הוא לא משקיע בלימודים ומזלזל וילדים רואים את זה, הוא לא רוצה להתאמץ או לקבל על עצמו אחריות, "אז איך אתה מצפה שילדים יכבדו אותך ויאהבו אותך?", איך ילד מצפה שאחרים יעריכו אותו ושיהיה לו מעמד חברתי טוב, אם הוא לא עושה את מה שנדרש כדי שיהיה לו את המעמד הזה? ועד כמה שזה נשמע פשוט כשאני שואל ילד "למה שילדים ירצו לדבר איתך ולהתחבר אליך?",  לפעמים הוא עונה "כי הם רוצים חברים", וזה לא נכון. מה מניע אנשים, מה מושך אנשים, מה גורם לילד לאהוב ולכבד ילד אחר? צריך לעשות פעולות שיגרמו לילדים לאהוב אותך ועוד יותר – לא לעשות פעולות שיגרמו לילדים לא לאהוב אותך.

לפעמים אני שואל הורים שרבים עם הילדים בבית ויש להם בעיות: "מה ניסית להישג בזה שצרחת על הבן שלך?" והם משיבים: "שידע שאי אפשר להתנהג ככה בבית שלנו". ואז אני שואל: "השגת את המטרה?". "לא". ברור שלא, אם זה היה עובד, הוא לא היה צריך לצעוק כל יום מחדש. אם אתה עושה דבר ורואה שהתוצאה לא שונה אז תשנה גישה.

אלברט איינשטיין אמר: "אי שפיות זה לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות"

חברת מלאכת צמיחה הוקמה כדי לעזור לתלמידים שלא מאמינים ביכולת שלהם להצליח כתוצאה מהערכה עצמית נמוכה שעוצרת אותם ומקשה עליהם להגיע להישגים בלימודים ולהשתלב עם חברים. אנחנו מלמדים אותם לפתח מסוגלות עצמית, להאמין בעצמם ולהרגיש שהם אהובים ומוצלחים באמצעות קבוצות והרצאות בגישה מודעת הקשר. המידע המובא באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי. מוזמנים לקהילת הפייסבוק שלנו צריך כפר שלם כדי לגדל ילד
לתגובות והערות: elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

איך נצליח להפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם?

אנחנו יודעים שחשוב לתת לילדים להיות עצמאיים אבל לפעמים קשה

מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

מה הם ההבדלים בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית גבוהה, הערכה

איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

כולנו יודעים שהצלחה היא תוצאה ישירה של מאמץ והשקעה. אבל

איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח?

כולנו רוצים לגדל ילדים מלאי ביטחון עצמי, שמאמינים בכוחות של

איך נפעל במצבים שבהם הילד עושה משהו שאנחנו לא רוצים שיעשה?

תארו לעצמכם שאתם עייפים מיום עבודה, רק צריכים שקט... הילד

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער

כולנו רוצים שהילדים שלנו יצליחו בחיים ולכן אנחנו מעודדים אותם

למה מלאכת צמיחה? הסבר על איך מלאכת צמיחה נולדה

כולנו רוצים לדעת איך לבחור קריירה שאנחנו אוהבים ולדעת מה

תעודה ודרך – שיר על חשיבות הכוחות וההצלחות הקטנות של התלמידים

חשוב שנראה את ההצלחות הקטנות בדרך, שנדגיש את היכולות ואת

איך נוכל לעזור לתלמידים באמצעות גישה מודעת הקשר?

כלים מעשיים לצוותי החינוך והטיפול מתוך גישה מודעת ההקשר המתמקדת

מה ההבדל בין גישה מודעת הקשר לבין גישות של רגישות תרבותית?

גישות טיפוליות וחינוכיות רבות מתמקדות כיום ברגישות תרבותית, מתוך הנחה

מהי גישה מודעת הקשר להתערבויות עם תלמידים במערכת החינוך?

מהי גישה מודעת הקשר בחינוך ובטיפול בילדים ובני נוער ואיך

תתחילו לסמוך על בני הנוער – מכתב פרידה ממערכת החינוך

מכתב הפרידה שלי ממערכת החינוך, אחרי 12 שנות לימוד. חשוב

חוג או טיפול?

איך נספר לילד שלנו שהוא הולך לטיפול? חשוב בכלל שנשתמש

מלחמה של גיבורים

הפרויקט מלחמה של גיבורים מעלה סיפור גבורה אחד ביום ומנגיש