מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

Picture of אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

מה היא הקשבה פעילה ולמה היא חשובה? לא אחת הילד מספר משהו שקרה לו והנטייה הטבעית שלנו היא להסביר ולתת פתרונות באופן אוטומטי. מה יקרה אם רגע לפני שנמהר לתת פתרונות, ננסה להקשיב באמת? רק להקשיב. 

פסיכולוג אחד אסף את בתו מהגן כשהיא ממררת בבכי. כששאל מה קרה, בתו השיבה, בין הדמעות, "יעל דרכה על כל הנמלים והן מתו". רצה הגורל ואותו פסיכולוג היה מומחה בהשפעת מוות על ילדים.

הוא ידע שבגיל הגן, בערך בגיל של בתו, ילדים מתחילים לעסוק במוות, ושזה עיסוק לא פשוט. לכן מיד התחיל לדבר איתה על מעגל החיים, להבהיר שהנמלים לא סבלו, שיש הרבה נמלים, שזה בטח קשה לה אבל צריך לזכור ש… הבת קטעה אותו. "לא אבא", היא הבהירה. "היא דרכה על כולן! היא לא השאירה לי אף נמלה לדרוך עליה".


חוסר הקשבה פעיל

הסיפור הזה הוא סיפור אופייני על משהו שאפשר לכנות אותו חוסר הקשבה פעיל. מדובר בחוסר הקשבה שבזמן שעוסקים בו "משקיעים" בילד. לא מדובר במצב המוכר ומעורר האשמה של חוסר-הקשבה "סתם", שבו הילד מדבר ואנחנו בנייד או עמוק בתוך הראש שלנו. את זה כולנו מכירים, ולפי כוחנו חוזרים להקשיב.

@eliormoryosef

הפסיכולוגית שרון צונץ בריאיון עם אליאור מור יוסף בפודקאסט מלאכת צמיחה #להמשיךבחיים #אליאורמוריוסף #מלאכתצמיחה #להטבטוק #החייםהסודייםשלבניה5

♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף

מה הייתם אומרים לבן 15 שאומר ככה:
"בית ספר זה דפוק. לומדים רק דברים משעממים שלא עוזרים לך בחיים. החלטתי לא ללכת לאוניברסיטה או מכללה ממילא. לא צריך ללמוד כדי להיות מישהו חשוב. יש עוד דרכים ואני מכיר הרבה אנשים שהצליחו, ראיתי ביוטיוב"?
מאתגר, נכון?

מה אנחנו עושים במקום להקשיב?

@eliormoryosef

"המורה מחפשת אותי" תמר לנגבורד, המורה מהטיקטוק, בריאיון עם אליאור מור יוסף בפודקאסט מלאכת צמיחה #אליאורמוריוסף #מלאכתצמיחה #מורה #ביתספר #המורהמהטיקטוק

♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף

בואו ניקח את הדוגמה של ילד שאומר: "אני לא הולך לבית-ספר, המורה שונאת אותי"

1. מייעצים, פותרים

"אולי תדבר איתה? הדברים האלה יכולים להשתנות, אתה רוצה שאני אדבר עם המורה?"

2. מסבירים, מחנכים, מתווכחים הגיונית

"כל הילדים לא רוצים לפעמים…", "איך תסתדר בלי בגרות? במה תעבוד?"

3. משבחים, מסכימים

"היא לא בסדר שנותנת לך הרגשה כזאת. כל הכבוד שאתה לא מקבל את זה."

4. קוראים לו בשמות, מפרשנים

"מתבגר טיפוסי", "מערכת החינוך בישראל"

5. מנחמים שיהיה בסדר

"איך היא יכולה לשנוא ילד מקסים כמוך? לא יכול להיות"

6. מתחקרים כדי לפתור את הבעיה בעצמנו

"ממתי זה התחיל? זה אחרי יום ההורים? זאת המורה החדשה, הפרחה הזאת ששומעת אייל גולן?"

הקשבה פעילה


איזה מסר אנחנו מעבירים לילד?

כשאנחנו אומרים משהו לילד, אנחנו גם אומרים משהו על הילד וזה מעביר לו מסרים על עצמו שהוא לא מסוגל לפתור בעיות לבד, שאנחנו מבינים יותר טוב ממנו, שאנחנו לא סומכים עליו, שאין לנו כוח לשמוע ושאנחנו ממהרים לקפל מהר את השיחה, שאנחנו יודעים יותר טוב ממנו ואנחנו אלה שנפתור לו את הבעיה, שהבעיה שלו היא באחריות שלנו (ממש לא!) ועוד. תחשבו עלינו איך אנחנו מרגישים כשעונים לנו ככה ולפעמים כל מה שאנחנו צריכים זה רק שיקשיבו לנו. המסרים שעוברים לילד הן:

1. הדעה שלי יותר חשובה משלך

2. אני יודע ואתה לא

3. תספר לי מה עובר עליך כדי שאלמד אותך מה לעשות (למה?)

4. "מלחיץ לעסוק ברגשות"

למה אנחנו מפחדים כל כך מעיסוק ברגשות? למה אנחנו ממהרים לפתור לילד את הבעיות ולא מאפשרים לו לחוות את הרגשות שהוא מרגיש? גם אם הם לא נעימים. זה חלק מהחיים. חשוב שנעביר את המסר שמותר להרגיש הכל


הקשבה מאפשרת

1. אי-התערבות

הילד בונה משהו. תנו לו לעשות את הטעויות שלו. למה להתערב?


2. שתיקה. בזמן שהילד מדבר

פשוט להיות בשקט ולתת לו לומר את כל מה שיש לו. עובד מדהים

@eliormoryosef

זה לא שיעור לשון. הפסיכולוגית שרון צונץ בריאיון עם אליאור מור יוסף מתוך הפודקאסט מלאכת צמיחה #אליאורמוריוסף #מלאכתצמיחה #צמיחהפוסטטראומטית #להמשיךבחיים #החייםהסודייםשלבניה5

♬ צליל מקורי - אליאור מור יוסף

3. הקשבה פעילה

להתעניין ממקום אמיתי. מיד אסביר איך


ללמד אותם לקחת אחריות

אחת הסיבות המרכזיות שחשוב להקשיב לילדים בצורה פעילה היא כדי ללמד אותם לקחת אחריות על הבעיות שלהם ולפתור את הבעיות בעצמם. נניח שטיפלנו בבעיה הספציפית של הילדה היום, זה לא יפתור את הבעיות בהמשך. אנחנו רוצים ללמד ילדים לפתור את הבעיות לעצמם ולקחת עליהן אחריות, הם יכולים לשאול אותנו ולהיעזר בנו אבל שזה יבוא מהם. כמאמר הפתגם: "תן לאדם דג, והוא יהיה שבע ליום אחד. תן לו חכה, ולמד אותו לדוג, והוא יהיה שבע כל ימי חייו"


הקשבה פעילה – אז מה כן להגיד?

"אבא, אני רוצה להירשם לחוג פיתוח קול".
תגובה של חוסר הקשבה: "למה את צריכה את זה? את כבר בהרבה חוגים?".
במקום זה אפשר לנסות להבין מה עומד מאחורי הדברים ולומר:

  1. וואלה?

  2. באמת?

  3. אה-ה.

  4. ספרי לי מהתחלה.

המסרים שאנחנו מעבירים ככה לילד שלנו הם: אתה חשוב, יש לך זכות לדעותיך ולזווית הראייה שלך, אני יכול ללמוד ממך, אתה מעניין אותי, אני רוצה לדעת מה עובר עליך והרבה פעמים התשובות יגיעו מתוכם.


הקשבה פעילה

שלב ראשון – בילד עולה צורך/רגש – אני מפחדת מהחושך בחדר שלי

 

שלב שני – הילד מקודד את הצורך – "אבא אני לא רוצה לישון עדיין"

 

שלב שלישי – ההורה מגיב לקוד שהבין – "עוד משחק אחד ודי"

 

 
מה צריך כדי לבוא בגישה הנכונה להקשבה?


מתי נשתמש בהקשבה פעילה?

  • כשהבעיה היא בבעלות הילד – זה עוזר לילד לאוורר אותה, ואפילו לפתור אותה, בעצמו

  • לא כשהבעיה היא של ההורה

  • כשיש לך ולילד פניות נפשית ומעשית (זמן לשמוע את התשובה)

איפה אנחנו נופלים?

  1. משתמשים בהקשבה פעילה כשיטה מניפולטיבית להשיג את שלנו

  2. פותחים את הדלת להקשבה פעילה, ואז טורקים אותה ונעלמים

  3. עושים כמו תוכי בצורה מאוד מלאכותית

  4. הקשבה נטולת אמפתיה והבנה למקום של הילד: למה?

  5. כי אנחנו מפחדים להרגיש רגשות (של הילד ושל עצמנו)

  6. כי אנחנו מאמינים שההקשבה היא על חשבוננו ומבזבזת לנו את הזמן

  7. צורך בשליטה – "אני המבוגר האחראי, אני לא רוצה להתפרק מול הילד"

ומה נעשה במצבים שבהם הילד עושה משהו שאנחנו לא רוצים שיעשה? כתבתי על זה כאן

חברת מלאכת צמיחה הוקמה כדי לעזור לתלמידים שלא מאמינים ביכולת שלהם להצליח כתוצאה מהערכה עצמית נמוכה שעוצרת אותם ומקשה עליהם להגיע להישגים בלימודים ולהשתלב עם חברים. אנחנו מלמדים אותם לפתח מסוגלות עצמית, להאמין בעצמם ולהרגיש שהם אהובים ומוצלחים באמצעות קבוצות והרצאות בגישה מודעת הקשר. המידע המובא באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי. מוזמנים לקהילת הפייסבוק שלנו צריך כפר שלם כדי לגדל ילד
לתגובות והערות: elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

איך נצליח להפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם?

אנחנו יודעים שחשוב לתת לילדים להיות עצמאיים אבל לפעמים קשה

מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

מה הם ההבדלים בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית גבוהה, הערכה

איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

כולנו יודעים שהצלחה היא תוצאה ישירה של מאמץ והשקעה. אבל

איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח?

כולנו רוצים לגדל ילדים מלאי ביטחון עצמי, שמאמינים בכוחות של

איך נפעל במצבים שבהם הילד עושה משהו שאנחנו לא רוצים שיעשה?

תארו לעצמכם שאתם עייפים מיום עבודה, רק צריכים שקט... הילד

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער

כולנו רוצים שהילדים שלנו יצליחו בחיים ולכן אנחנו מעודדים אותם

למה מלאכת צמיחה? הסבר על איך מלאכת צמיחה נולדה

כולנו רוצים לדעת איך לבחור קריירה שאנחנו אוהבים ולדעת מה

תעודה ודרך – שיר על חשיבות הכוחות וההצלחות הקטנות של התלמידים

חשוב שנראה את ההצלחות הקטנות בדרך, שנדגיש את היכולות ואת

איך נוכל לעזור לתלמידים באמצעות גישה מודעת הקשר?

כלים מעשיים לצוותי החינוך והטיפול מתוך גישה מודעת ההקשר המתמקדת

מה ההבדל בין גישה מודעת הקשר לבין גישות של רגישות תרבותית?

גישות טיפוליות וחינוכיות רבות מתמקדות כיום ברגישות תרבותית, מתוך הנחה

מהי גישה מודעת הקשר להתערבויות עם תלמידים במערכת החינוך?

מהי גישה מודעת הקשר בחינוך ובטיפול בילדים ובני נוער ואיך

תתחילו לסמוך על בני הנוער – מכתב פרידה ממערכת החינוך

מכתב הפרידה שלי ממערכת החינוך, אחרי 12 שנות לימוד. חשוב

חוג או טיפול?

איך נספר לילד שלנו שהוא הולך לטיפול? חשוב בכלל שנשתמש

מלחמה של גיבורים

הפרויקט מלחמה של גיבורים מעלה סיפור גבורה אחד ביום ומנגיש