איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

טיפול בכלים אומנותיים

כמו שאתם בטח יודעים, יש לא מעט שיטות טיפוליות לילדים ובני נוער, כתבתי כאן על איך טיפול רגשי יכול לעזור לילדים ובני נוער. כמטפל מוסמך, אני חושב שבסיס ההכשרה לטיפול בילדים ונוער זהה, למשל בעבודה סוציאלית או פסיכולוגיה ובהמשך אפשר להוסיף לידע הטיפולי, כלים טיפוליים ייחודיים במטרה לסייע לילדים ובני נוער. כך למשל אני הוספתי לארגז הכלים המקצועי שלי, בנוסף להכשרה הטיפולית, גם את תחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), הטיפול בעזרת בעלי החיים, טיפול באומנות וכלים טיפוליים נוספים. אחד הכלים המרכזיים בטיפול בילדים ובני נוער הוא טיפול בכלים אומנותיים או טיפול באומנות. מה זה בעצם אומר ואיך טיפול כזה יכול לעזור לילדים ובני נוער?

בין אם אתם או ילדיכם מתחברים לאומנות או לא, וודאי שמעתם על שיטת הטיפול באומנות בעבודה עם ילדים ובני נוער. בטיפול באומנות לא יוצרים לשם היצירה, כלומר, בשונה אולי מהאומנות "הרגילה", בטיפול באומנות המטרה היא לא רק ליצור משהו אלא דרך היצירה להגיע, אולי, לנפשו של הילד או המתבגר, לאפשר לו להביע ולהביא את עצמו  בעוד דרכים מעבר לדרך המילולית ודרך זה לעשות את העבודה הטיפולית. טיפול באומנות נשען על תיאוריות שונות ויש מחקרים רבים שמצביעים על תרומה משמעותית בטיפול מסוג זה. טיפול באומנות יכול להיות בדרכים שונות, למשל: ציורים, יצירות, דרמה, כתיבה, סיפורים, משחקיות ולשחק משחק עם דימון, מוסיקה ועוד.

אז איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

  1. להתבטא ללא מילים – דרך הכלים האומנותיים השונים, הילד או המתבגר, יכולים לבטא את עצמם ללא מילים ולהוציא החוצה את התכנים הפנימיים החבויים בהם וכך לתת ביטוי לעצמם ולרגשות שלהם ולהיפתח.

 

  1. להירגע בתהליך – יש משהו קצת מאיים או מלחיץ בטיפול בדיבור (פסיכותרפיה), הילדים והמתבגרים מרגישים, לעיתים, שקשה להם להיפתח ולהתבטא או לחשוף את עצמם. בעיקר לילדים ומתבגרים על הרצף האוטיסטי, אבל לא רק. טיפול באומנות מאפשר ליצור, ליהנות, להשתחרר ובעיקר להירגע בטיפול.

 

  1. לדייק את מטרות הטיפול וההתערבות – אחד התפקידים של מטפל.ת באומנות היא לנתח את היצירה של הילד או המתבגר ובעצם לנסות להבין מה הוא מנסה לבטא או לספר באמצעות היצירה? ואיך הביטוי הזה יכול לסייע למטרות הטיפוליות? דרך האומנות הילד או המתבגר, מספרים למטפל.ת, באילו מקומות הם זקוקים יותר לסיוע וכך אפשר לדייק את המטרות הטיפוליות וכך המטפל.ת יודע.ת איך להתערב מבחינה טיפולית בתהליך ובאילו דרכים לפעול בטיפול.

חברת מלאכת צמיחה הוקמה כדי לעזור לתלמידים שלא מאמינים ביכולת שלהם להצליח כתוצאה מהערכה עצמית נמוכה שעוצרת אותם ומקשה עליהם להגיע להישגים בלימודים ולהשתלב עם חברים. אנחנו מלמדים אותם לפתח מסוגלות עצמית, להאמין בעצמם ולהרגיש שהם אהובים ומוצלחים באמצעות קבוצות והרצאות בגישה מודעת הקשר. המידע המובא באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי. מוזמנים לקהילת הפייסבוק שלנו צריך כפר שלם כדי לגדל ילד
לתגובות והערות: elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

איך נצליח להפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם?

אנחנו יודעים שחשוב לתת לילדים להיות עצמאיים אבל לפעמים קשה

מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

מה הם ההבדלים בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית גבוהה, הערכה

איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

כולנו יודעים שהצלחה היא תוצאה ישירה של מאמץ והשקעה. אבל

איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח?

כולנו רוצים לגדל ילדים מלאי ביטחון עצמי, שמאמינים בכוחות של

איך נפעל במצבים שבהם הילד עושה משהו שאנחנו לא רוצים שיעשה?

תארו לעצמכם שאתם עייפים מיום עבודה, רק צריכים שקט... הילד

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער

כולנו רוצים שהילדים שלנו יצליחו בחיים ולכן אנחנו מעודדים אותם

למה מלאכת צמיחה? הסבר על איך מלאכת צמיחה נולדה

כולנו רוצים לדעת איך לבחור קריירה שאנחנו אוהבים ולדעת מה

תעודה ודרך – שיר על חשיבות הכוחות וההצלחות הקטנות של התלמידים

חשוב שנראה את ההצלחות הקטנות בדרך, שנדגיש את היכולות ואת

איך נוכל לעזור לתלמידים באמצעות גישה מודעת הקשר?

כלים מעשיים לצוותי החינוך והטיפול מתוך גישה מודעת ההקשר המתמקדת

מה ההבדל בין גישה מודעת הקשר לבין גישות של רגישות תרבותית?

גישות טיפוליות וחינוכיות רבות מתמקדות כיום ברגישות תרבותית, מתוך הנחה

מהי גישה מודעת הקשר להתערבויות עם תלמידים במערכת החינוך?

מהי גישה מודעת הקשר בחינוך ובטיפול בילדים ובני נוער ואיך

תתחילו לסמוך על בני הנוער – מכתב פרידה ממערכת החינוך

מכתב הפרידה שלי ממערכת החינוך, אחרי 12 שנות לימוד. חשוב

חוג או טיפול?

איך נספר לילד שלנו שהוא הולך לטיפול? חשוב בכלל שנשתמש

מלחמה של גיבורים

הפרויקט מלחמה של גיבורים מעלה סיפור גבורה אחד ביום ומנגיש