איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

טיפול בכלים אומנותיים

כמו שאתם בטח יודעים, יש לא מעט שיטות טיפוליות לילדים ובני נוער, כתבתי כאן על איך טיפול רגשי יכול לעזור לילדים ובני נוער. כמטפל מוסמך, אני חושב שבסיס ההכשרה לטיפול בילדים ונוער זהה, למשל בעבודה סוציאלית או פסיכולוגיה ובהמשך אפשר להוסיף לידע הטיפולי, כלים טיפוליים ייחודיים במטרה לסייע לילדים ובני נוער. כך למשל אני הוספתי לארגז הכלים המקצועי שלי, בנוסף להכשרה הטיפולית, גם את תחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), הטיפול בעזרת בעלי החיים, טיפול באומנות וכלים טיפוליים נוספים. אחד הכלים המרכזיים בטיפול בילדים ובני נוער הוא טיפול בכלים אומנותיים או טיפול באומנות. מה זה בעצם אומר ואיך טיפול כזה יכול לעזור לילדים ובני נוער?

בין אם אתם או ילדיכם מתחברים לאומנות או לא, וודאי שמעתם על שיטת הטיפול באומנות בעבודה עם ילדים ובני נוער. בטיפול באומנות לא יוצרים לשם היצירה, כלומר, בשונה אולי מהאומנות "הרגילה", בטיפול באומנות המטרה היא לא רק ליצור משהו אלא דרך היצירה להגיע, אולי, לנפשו של הילד או המתבגר, לאפשר לו להביע ולהביא את עצמו  בעוד דרכים מעבר לדרך המילולית ודרך זה לעשות את העבודה הטיפולית. טיפול באומנות נשען על תיאוריות שונות ויש מחקרים רבים שמצביעים על תרומה משמעותית בטיפול מסוג זה. טיפול באומנות יכול להיות בדרכים שונות, למשל: ציורים, יצירות, דרמה, כתיבה, סיפורים, משחקיות ולשחק משחק עם דימון, מוסיקה ועוד.

אז איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?

  1. להתבטא ללא מילים – דרך הכלים האומנותיים השונים, הילד או המתבגר, יכולים לבטא את עצמם ללא מילים ולהוציא החוצה את התכנים הפנימיים החבויים בהם וכך לתת ביטוי לעצמם ולרגשות שלהם ולהיפתח.

 

  1. להירגע בתהליך – יש משהו קצת מאיים או מלחיץ בטיפול בדיבור (פסיכותרפיה), הילדים והמתבגרים מרגישים, לעיתים, שקשה להם להיפתח ולהתבטא או לחשוף את עצמם. בעיקר לילדים ומתבגרים על הרצף האוטיסטי, אבל לא רק. טיפול באומנות מאפשר ליצור, ליהנות, להשתחרר ובעיקר להירגע בטיפול.

 

  1. לדייק את מטרות הטיפול וההתערבות – אחד התפקידים של מטפל.ת באומנות היא לנתח את היצירה של הילד או המתבגר ובעצם לנסות להבין מה הוא מנסה לבטא או לספר באמצעות היצירה? ואיך הביטוי הזה יכול לסייע למטרות הטיפוליות? דרך האומנות הילד או המתבגר, מספרים למטפל.ת, באילו מקומות הם זקוקים יותר לסיוע וכך אפשר לדייק את המטרות הטיפוליות וכך המטפל.ת יודע.ת איך להתערב מבחינה טיפולית בתהליך ובאילו דרכים לפעול בטיפול.

חברת מלאכת צמיחה בע"מ הוקמה כדי לעזור לילדים ובני נוער שמרגישים שהם לא מספיק טובים ושאף אחד לא אוהב אותם. אנחנו מלמדים אותם להאמין בעצמם ולהתחיל להרגיש שהם אהובים ומוצלחים, באמצעות הפעלת קבוצות והעברת הרצאות המבוססות על גישה מודעת הקשר. לקהילת הפייסבוק שלנו: צריך כפר שלם כדי לגדל ילד. לערוץ הוואטסאפ שלנו: הערכה עצמית עם אליאור מור יוסף. המידע באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי.
לתגובות:  elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

חייביזם! איך נעזור לילדים שקובעים חוקים וכללים על כל דבר?

האם ילדכם נוטה לקבוע חוקים נוקשים על כל דבר? "הייתי

איך נעזור לילדים עם נטייה לחשיבה רגשית?

איך אנחנו יכולים לעזור לילדים שלנו להרגיש טוב יותר עם

"אני דפוק" מסרים לילדים שממזערים את הטוב ומגדילים את הרע בעצמם

מה קורה כשילדים נוטים להגזים בחשיבות שהם נותנים לטעויות קטנות?

"אני לא אצליח" ככה נעזור לילד שמנבא עתיד רע וקורא מחשבות של אחרים

הילד שלכם לפעמים חושב מחשבות כמו "בטוח כולם חושבים שאני

"אני סתם" – ככה נעצים ילד שרואה את הדברים הטובים כמקריים

"אני סתם" - שמעתם את הילד שלכם אומר משהו כזה

"נפלתי על מורות דפוקות" ככה נעזור לילדים עם נטייה להתמקד רק ברע

שמעתם את הילד שלכם אומר "נפלתי על מורות דפוקות" או

למה בחרנו בכלבנות מתועדת?

האם שמעתם פעם שלגדל כלבים גזעיים זה לא מוסרי? במאמר

"תמיד אני לא מצליח" ככה נעזור לילדים עם חשיבה מכלילה

יצא לכם לשמוע את עצמכם או את הילדים שלכם אומרים

10 טעויות חשיבה נפוצות שגורמות לפגיעה בהערכה העצמית של ילדים

טעויות חשיבה מובילות לפגיעה בהערכה העצמית וביטחון העצמי של ילדים.

"אני לא טוב בכלום" – ככה תשפרו את ההערכה העצמית של ילדים עם חשיבת "הכל או כלום"

חשיבה של "הכל או כלום" גורמת לילדים לראות את העולם

זה בסדר להשתמש בבעלי חיים לצורך טיפול רגשי? תלוי את מי שואלים

מול הביקורות ההולכות וגוברות מצד ארגוני זכויות בעלי חיים נגד

מה הוא מודל אפר"ת ואיך הוא יכול לעזור לילדים לשפר את ההרגשה שלהם?

כל כאב רגשי שאנחנו מרגישים נובע מהפרשנות שלנו לאירועים שקורים

תפקיד הרגשות

לא תמיד ילדים יודעים מה הם מרגישים, חשוב שהם יידעו

"ילדים זה שמחה", האמנם?

ילדים זה שמחה, לא? נראה שלא בדיוק. כמה באמת מדברים

כל אחד הוא "פחות" ממישהו אחר, אז מה?

ילדים רבים חווים רגשי נחיתות, לא בגלל מה שאחרים חושבים