טיפול בכלים אומנותיים
כמו שאתם בטח יודעים, יש לא מעט שיטות טיפוליות לילדים ובני נוער, כתבתי כאן על איך טיפול רגשי יכול לעזור לילדים ובני נוער. כמטפל מוסמך, אני חושב שבסיס ההכשרה לטיפול בילדים ונוער זהה, למשל בעבודה סוציאלית או פסיכולוגיה ובהמשך אפשר להוסיף לידע הטיפולי, כלים טיפוליים ייחודיים במטרה לסייע לילדים ובני נוער. כך למשל אני הוספתי לארגז הכלים המקצועי שלי, בנוסף להכשרה הטיפולית, גם את תחום הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), הטיפול בעזרת בעלי החיים, טיפול באומנות וכלים טיפוליים נוספים. אחד הכלים המרכזיים בטיפול בילדים ובני נוער הוא טיפול בכלים אומנותיים או טיפול באומנות. מה זה בעצם אומר ואיך טיפול כזה יכול לעזור לילדים ובני נוער?
בין אם אתם או ילדיכם מתחברים לאומנות או לא, וודאי שמעתם על שיטת הטיפול באומנות בעבודה עם ילדים ובני נוער. בטיפול באומנות לא יוצרים לשם היצירה, כלומר, בשונה אולי מהאומנות "הרגילה", בטיפול באומנות המטרה היא לא רק ליצור משהו אלא דרך היצירה להגיע, אולי, לנפשו של הילד או המתבגר, לאפשר לו להביע ולהביא את עצמו בעוד דרכים מעבר לדרך המילולית ודרך זה לעשות את העבודה הטיפולית. טיפול באומנות נשען על תיאוריות שונות ויש מחקרים רבים שמצביעים על תרומה משמעותית בטיפול מסוג זה. טיפול באומנות יכול להיות בדרכים שונות, למשל: ציורים, יצירות, דרמה, כתיבה, סיפורים, משחקיות ולשחק משחק עם דימון, מוסיקה ועוד.
אז איך טיפול באומנות יכול לעזור לילדים ובני נוער?
- להתבטא ללא מילים – דרך הכלים האומנותיים השונים, הילד או המתבגר, יכולים לבטא את עצמם ללא מילים ולהוציא החוצה את התכנים הפנימיים החבויים בהם וכך לתת ביטוי לעצמם ולרגשות שלהם ולהיפתח.
- להירגע בתהליך – יש משהו קצת מאיים או מלחיץ בטיפול בדיבור (פסיכותרפיה), הילדים והמתבגרים מרגישים, לעיתים, שקשה להם להיפתח ולהתבטא או לחשוף את עצמם. בעיקר לילדים ומתבגרים על הרצף האוטיסטי, אבל לא רק. טיפול באומנות מאפשר ליצור, ליהנות, להשתחרר ובעיקר להירגע בטיפול.
- לדייק את מטרות הטיפול וההתערבות – אחד התפקידים של מטפל.ת באומנות היא לנתח את היצירה של הילד או המתבגר ובעצם לנסות להבין מה הוא מנסה לבטא או לספר באמצעות היצירה? ואיך הביטוי הזה יכול לסייע למטרות הטיפוליות? דרך האומנות הילד או המתבגר, מספרים למטפל.ת, באילו מקומות הם זקוקים יותר לסיוע וכך אפשר לדייק את המטרות הטיפוליות וכך המטפל.ת יודע.ת איך להתערב מבחינה טיפולית בתהליך ובאילו דרכים לפעול בטיפול.