תפקידם של צוותי החינוך בקידום שייכות וחוסן לילדים

תפקידם של צוותי החינוך בקידום שייכות וחוסן לילדים

תמונה של אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

לא אחת נשאלת השאלה, מה התפקיד של צוותי החינוך? האם להקנות חומר לימודי? להקנות כישורים חברתיים? דברים אחרים? רבות נכתב בנושא. אנו מאמינים שאחד התפקידים המרכזיים של צוותי החינוך הוא להעניק לילדים שייכות וחוסן. כלומר, לתת לילדים הרגשה שהם בטוחים ורצויים, שיש להם מקום ושלא מוותרים עליהם. אנחנו פוגשים בתוכניות מלאכת צמיחה הרבה מורים ומורות מחויבים ומסורים למען הילדים והילדות. וזה מרגש מאוד. לחצו לצפייה במרכז התמונה של הסרטון. הקטע הזה מרגש במיוחד כי מדובר בחשיפה אישית של מנהלת תיכון אורט מיטרני בחולון, שמתחברת לילדה שבתוכה וחוזרת לרגשות שהיא חוותה בילדותה. כשאנחנו רוצים לקדם ילדים ולתת להם שייכות וחוסן תמיד מדובר בהשקעה מצידנו. זה אף פעם לא בא בקלות. אז איך עושים את זה? הנה כמה נקודות שמתמקדות בצד שלנו, אנשי החינוך.
  1. לוודא שיש לנו מספיק כוחות – חשוב לזכור למשאב את עצמנו (מלשון משאבים, כוחות) לוודא שיש לנו כוחות כדי שנוכל לעזור לאחרים ואחרות. אתם מכירים את המשל עם הנחיות הבטיחות בטיסה? שהוראות החירום של צוות המטוס מדגישות שעל המבוגרים האחראיים החובה לעטות על עצמם את מסכות הבטיחות במקרה חירום ורק לאחר מכן לטפל בילדים. כי אם לא נטפל בעצמנו לא נוכל לטפל במי שזקוקים לנו, הילדים.
  2. לדבר עם הילדים בשפה שלהם – דבר נוסף שיכול לעזור לנו בקידום ילדים בשייכות וחוסן הוא לדבר עם הילדים בשפה שלהם, בגובה העיניים, לדבר אליהם כאל מבוגרים. אין פירוש הדבר הוא שצריך לדבר בשפה "נמוכה" אלא בכבוד ובאופן שבו הילדים ירגישו שמכבדים אותם. לנסות להתקרב לעולם שלהם, לנסות להיכנס לנעליים שלהם ולהבין שהעולם, מנקודת מבטם, נראה אחרת.
  3. להימנע מהאשמה עצמית – ולסיום, חשוב לזכור לא לקחת על עצמנו את האשמה. הילדים חיים ונמצאים במציאות, אנחנו פוגשים אותם לפרק זמן מסוים ומשמעותי אך לא הכל עלינו. אנחנו עושים את מירב המאמצים שלנו ומשתדלים להיות הכי טובים שאפשר אך חשוב לזכור שגם לקהילה, למשפחה ולחברה בכלל יש תפקיד ביצירת חוסן ושייכות אצל ילדים. לפעמים אנחנו משקיעים וזה מייאש אותנו כשאנחנו לא רואים תוצאות. חשוב לזכור שאנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים
הפרק עם אורנה ריגש אותנו במיוחד כי הוא משלב בתוכו את האתגרים שקיימים במלאכת החינוך וגם את הקסם והאושר שיש בעבודה עם הילדים. לא תמונה מלאכותית שמנסה להראות כאילו הכל מושלם אלא משהו יותר מציאותי ואמיתי. החיים במערכת החינוך מורכבים והעבודה קשה וגם מהנה, נעימה וגם מתישה. וזה אולי הקסם שלה. להאזנה לפרק המלא עם אורנה בפודקאסט מלאכת צמיחה: להאזנה מלאה בספוטיפיי להאזנה מלאה בכל הפלטפורמות לצפייה בפרק המלא ביוטיוב

חברת מלאכת צמיחה בע"מ הוקמה כדי לעזור לילדים ובני נוער שמרגישים שהם לא מספיק טובים ושאף אחד לא אוהב אותם. אנחנו מלמדים אותם להאמין בעצמם ולהתחיל להרגיש שהם אהובים ומוצלחים, באמצעות הפעלת קבוצות והעברת הרצאות המבוססות על גישה מודעת הקשר. לקהילת הפייסבוק שלנו: צריך כפר שלם כדי לגדל ילד. לערוץ הוואטסאפ שלנו: הערכה עצמית עם אליאור מור יוסף. המידע באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי.
לתגובות:  elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

חייביזם! איך נעזור לילדים שקובעים חוקים וכללים על כל דבר?

האם ילדכם נוטה לקבוע חוקים נוקשים על כל דבר? "הייתי

איך נעזור לילדים עם נטייה לחשיבה רגשית?

איך אנחנו יכולים לעזור לילדים שלנו להרגיש טוב יותר עם

"אני דפוק" מסרים לילדים שממזערים את הטוב ומגדילים את הרע בעצמם

מה קורה כשילדים נוטים להגזים בחשיבות שהם נותנים לטעויות קטנות?

"אני לא אצליח" ככה נעזור לילד שמנבא עתיד רע וקורא מחשבות של אחרים

הילד שלכם לפעמים חושב מחשבות כמו "בטוח כולם חושבים שאני

"אני סתם" – ככה נעצים ילד שרואה את הדברים הטובים כמקריים

"אני סתם" - שמעתם את הילד שלכם אומר משהו כזה

"נפלתי על מורות דפוקות" ככה נעזור לילדים עם נטייה להתמקד רק ברע

שמעתם את הילד שלכם אומר "נפלתי על מורות דפוקות" או

למה בחרנו בכלבנות מתועדת?

האם שמעתם פעם שלגדל כלבים גזעיים זה לא מוסרי? במאמר

"תמיד אני לא מצליח" ככה נעזור לילדים עם חשיבה מכלילה

יצא לכם לשמוע את עצמכם או את הילדים שלכם אומרים

10 טעויות חשיבה נפוצות שגורמות לפגיעה בהערכה העצמית של ילדים

טעויות חשיבה מובילות לפגיעה בהערכה העצמית וביטחון העצמי של ילדים.

"אני לא טוב בכלום" – ככה תשפרו את ההערכה העצמית של ילדים עם חשיבת "הכל או כלום"

חשיבה של "הכל או כלום" גורמת לילדים לראות את העולם

זה בסדר להשתמש בבעלי חיים לצורך טיפול רגשי? תלוי את מי שואלים

מול הביקורות ההולכות וגוברות מצד ארגוני זכויות בעלי חיים נגד

מה הוא מודל אפר"ת ואיך הוא יכול לעזור לילדים לשפר את ההרגשה שלהם?

כל כאב רגשי שאנחנו מרגישים נובע מהפרשנות שלנו לאירועים שקורים

תפקיד הרגשות

לא תמיד ילדים יודעים מה הם מרגישים, חשוב שהם יידעו

"ילדים זה שמחה", האמנם?

ילדים זה שמחה, לא? נראה שלא בדיוק. כמה באמת מדברים

כל אחד הוא "פחות" ממישהו אחר, אז מה?

ילדים רבים חווים רגשי נחיתות, לא בגלל מה שאחרים חושבים