תפקידם של צוותי החינוך בקידום שייכות וחוסן לילדים

תפקידם של צוותי החינוך בקידום שייכות וחוסן לילדים

Picture of אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

לא אחת נשאלת השאלה, מה התפקיד של צוותי החינוך? האם להקנות חומר לימודי? להקנות כישורים חברתיים? דברים אחרים? רבות נכתב בנושא. אנו מאמינים שאחד התפקידים המרכזיים של צוותי החינוך הוא להעניק לילדים שייכות וחוסן. כלומר, לתת לילדים הרגשה שהם בטוחים ורצויים, שיש להם מקום ושלא מוותרים עליהם. אנחנו פוגשים בתוכניות מלאכת צמיחה הרבה מורים ומורות מחויבים ומסורים למען הילדים והילדות. וזה מרגש מאוד. לחצו לצפייה במרכז התמונה של הסרטון. הקטע הזה מרגש במיוחד כי מדובר בחשיפה אישית של מנהלת תיכון אורט מיטרני בחולון, שמתחברת לילדה שבתוכה וחוזרת לרגשות שהיא חוותה בילדותה. כשאנחנו רוצים לקדם ילדים ולתת להם שייכות וחוסן תמיד מדובר בהשקעה מצידנו. זה אף פעם לא בא בקלות. אז איך עושים את זה? הנה כמה נקודות שמתמקדות בצד שלנו, אנשי החינוך.
  1. לוודא שיש לנו מספיק כוחות – חשוב לזכור למשאב את עצמנו (מלשון משאבים, כוחות) לוודא שיש לנו כוחות כדי שנוכל לעזור לאחרים ואחרות. אתם מכירים את המשל עם הנחיות הבטיחות בטיסה? שהוראות החירום של צוות המטוס מדגישות שעל המבוגרים האחראיים החובה לעטות על עצמם את מסכות הבטיחות במקרה חירום ורק לאחר מכן לטפל בילדים. כי אם לא נטפל בעצמנו לא נוכל לטפל במי שזקוקים לנו, הילדים.
  2. לדבר עם הילדים בשפה שלהם – דבר נוסף שיכול לעזור לנו בקידום ילדים בשייכות וחוסן הוא לדבר עם הילדים בשפה שלהם, בגובה העיניים, לדבר אליהם כאל מבוגרים. אין פירוש הדבר הוא שצריך לדבר בשפה "נמוכה" אלא בכבוד ובאופן שבו הילדים ירגישו שמכבדים אותם. לנסות להתקרב לעולם שלהם, לנסות להיכנס לנעליים שלהם ולהבין שהעולם, מנקודת מבטם, נראה אחרת.
  3. להימנע מהאשמה עצמית – ולסיום, חשוב לזכור לא לקחת על עצמנו את האשמה. הילדים חיים ונמצאים במציאות, אנחנו פוגשים אותם לפרק זמן מסוים ומשמעותי אך לא הכל עלינו. אנחנו עושים את מירב המאמצים שלנו ומשתדלים להיות הכי טובים שאפשר אך חשוב לזכור שגם לקהילה, למשפחה ולחברה בכלל יש תפקיד ביצירת חוסן ושייכות אצל ילדים. לפעמים אנחנו משקיעים וזה מייאש אותנו כשאנחנו לא רואים תוצאות. חשוב לזכור שאנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים
הפרק עם אורנה ריגש אותנו במיוחד כי הוא משלב בתוכו את האתגרים שקיימים במלאכת החינוך וגם את הקסם והאושר שיש בעבודה עם הילדים. לא תמונה מלאכותית שמנסה להראות כאילו הכל מושלם אלא משהו יותר מציאותי ואמיתי. החיים במערכת החינוך מורכבים והעבודה קשה וגם מהנה, נעימה וגם מתישה. וזה אולי הקסם שלה. להאזנה לפרק המלא עם אורנה בפודקאסט מלאכת צמיחה: להאזנה מלאה בספוטיפיי להאזנה מלאה בכל הפלטפורמות לצפייה בפרק המלא ביוטיוב

חברת מלאכת צמיחה הוקמה כדי לעזור לתלמידים שלא מאמינים ביכולת שלהם להצליח כתוצאה מהערכה עצמית נמוכה שעוצרת אותם ומקשה עליהם להגיע להישגים בלימודים ולהשתלב עם חברים. אנחנו מלמדים אותם לפתח מסוגלות עצמית, להאמין בעצמם ולהרגיש שהם אהובים ומוצלחים באמצעות קבוצות והרצאות בגישה מודעת הקשר. המידע המובא באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי. מוזמנים לקהילת הפייסבוק שלנו צריך כפר שלם כדי לגדל ילד
לתגובות והערות: elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

איך נצליח להפסיק לפתור לילדים את הבעיות שלהם?

אנחנו יודעים שחשוב לתת לילדים להיות עצמאיים אבל לפעמים קשה

מה ההבדל בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית ורגשי נחיתות?

מה הם ההבדלים בין ביטחון עצמי, הערכה עצמית גבוהה, הערכה

איך נלמד ילדים שאם הם לא ישקיעו הם לא יגיעו לתוצאות?

כולנו יודעים שהצלחה היא תוצאה ישירה של מאמץ והשקעה. אבל

איך נלמד ילדים להאמין בכוחות של עצמם להצליח?

כולנו רוצים לגדל ילדים מלאי ביטחון עצמי, שמאמינים בכוחות של

איך נפעל במצבים שבהם הילד עושה משהו שאנחנו לא רוצים שיעשה?

תארו לעצמכם שאתם עייפים מיום עבודה, רק צריכים שקט... הילד

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

מה היא הקשבה פעילה לילדים ולבני נוער ולמה היא חשובה?

התמודדות עם רגשי נחיתות בעקבות השמנת יתר אצל ילדים ובני נוער

כולנו רוצים שהילדים שלנו יצליחו בחיים ולכן אנחנו מעודדים אותם

למה מלאכת צמיחה? הסבר על איך מלאכת צמיחה נולדה

כולנו רוצים לדעת איך לבחור קריירה שאנחנו אוהבים ולדעת מה

תעודה ודרך – שיר על חשיבות הכוחות וההצלחות הקטנות של התלמידים

חשוב שנראה את ההצלחות הקטנות בדרך, שנדגיש את היכולות ואת

איך נוכל לעזור לתלמידים באמצעות גישה מודעת הקשר?

כלים מעשיים לצוותי החינוך והטיפול מתוך גישה מודעת ההקשר המתמקדת

מה ההבדל בין גישה מודעת הקשר לבין גישות של רגישות תרבותית?

גישות טיפוליות וחינוכיות רבות מתמקדות כיום ברגישות תרבותית, מתוך הנחה

מהי גישה מודעת הקשר להתערבויות עם תלמידים במערכת החינוך?

מהי גישה מודעת הקשר בחינוך ובטיפול בילדים ובני נוער ואיך

תתחילו לסמוך על בני הנוער – מכתב פרידה ממערכת החינוך

מכתב הפרידה שלי ממערכת החינוך, אחרי 12 שנות לימוד. חשוב

חוג או טיפול?

איך נספר לילד שלנו שהוא הולך לטיפול? חשוב בכלל שנשתמש

מלחמה של גיבורים

הפרויקט מלחמה של גיבורים מעלה סיפור גבורה אחד ביום ומנגיש