אליאור מור יוסף
מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער
לא אחת נשאלת השאלה, מה התפקיד של צוותי החינוך? האם להקנות חומר לימודי? להקנות כישורים חברתיים? דברים אחרים? רבות נכתב בנושא. אנו מאמינים שאחד התפקידים המרכזיים של צוותי החינוך הוא להעניק לילדים שייכות וחוסן. כלומר, לתת לילדים הרגשה שהם בטוחים ורצויים, שיש להם מקום ושלא מוותרים עליהם. אנחנו פוגשים בתוכניות מלאכת צמיחה הרבה מורים ומורות מחויבים ומסורים למען הילדים והילדות. וזה מרגש מאוד. לחצו לצפייה במרכז התמונה של הסרטון. הקטע הזה מרגש במיוחד כי מדובר בחשיפה אישית של מנהלת תיכון אורט מיטרני בחולון, שמתחברת לילדה שבתוכה וחוזרת לרגשות שהיא חוותה בילדותה. כשאנחנו רוצים לקדם ילדים ולתת להם שייכות וחוסן תמיד מדובר בהשקעה מצידנו. זה אף פעם לא בא בקלות. אז איך עושים את זה? הנה כמה נקודות שמתמקדות בצד שלנו, אנשי החינוך.
- לוודא שיש לנו מספיק כוחות – חשוב לזכור למשאב את עצמנו (מלשון משאבים, כוחות) לוודא שיש לנו כוחות כדי שנוכל לעזור לאחרים ואחרות. אתם מכירים את המשל עם הנחיות הבטיחות בטיסה? שהוראות החירום של צוות המטוס מדגישות שעל המבוגרים האחראיים החובה לעטות על עצמם את מסכות הבטיחות במקרה חירום ורק לאחר מכן לטפל בילדים. כי אם לא נטפל בעצמנו לא נוכל לטפל במי שזקוקים לנו, הילדים.
- לדבר עם הילדים בשפה שלהם – דבר נוסף שיכול לעזור לנו בקידום ילדים בשייכות וחוסן הוא לדבר עם הילדים בשפה שלהם, בגובה העיניים, לדבר אליהם כאל מבוגרים. אין פירוש הדבר הוא שצריך לדבר בשפה "נמוכה" אלא בכבוד ובאופן שבו הילדים ירגישו שמכבדים אותם. לנסות להתקרב לעולם שלהם, לנסות להיכנס לנעליים שלהם ולהבין שהעולם, מנקודת מבטם, נראה אחרת.
- להימנע מהאשמה עצמית – ולסיום, חשוב לזכור לא לקחת על עצמנו את האשמה. הילדים חיים ונמצאים במציאות, אנחנו פוגשים אותם לפרק זמן מסוים ומשמעותי אך לא הכל עלינו. אנחנו עושים את מירב המאמצים שלנו ומשתדלים להיות הכי טובים שאפשר אך חשוב לזכור שגם לקהילה, למשפחה ולחברה בכלל יש תפקיד ביצירת חוסן ושייכות אצל ילדים. לפעמים אנחנו משקיעים וזה מייאש אותנו כשאנחנו לא רואים תוצאות. חשוב לזכור שאנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים