אליאור מור יוסף
מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער
תירוצים לא מעניינים אף אחד
אם תגיעו להתארח אצלי בבית ואגיש לכם קפה, אתם תשתו ותרגישו שהחלב מקולקל ושאי אפשר לשתות את הקפה, הקפה מגעיל ומעורר בחילה. האם תרצו להמשיך לשתות? מובן שלא. ואם אספר לכם שהחלב מקולקל כי שכחתי אותו כל היום מחוץ למקרר, זה יגרום לכם לרצות לשתות את הקפה הדוחה? כנראה שלא. ואם אספר לכם שהקפה דוחה כי עדי, בן זוגי, שכח לקנות חלב ומה שנשאר לנו בבית זה החלב פג התוקף ששמתי לכם בקפה. אולי זה יגרום לכם לרצות לשתות את הקפה המבחיל? סביר להניח שלא. למה? כי תירוצים לא מעניינים אף אחד ולא מועילים לנו בחיים, הם רק גורמים לנו לוותר לעצמנו.
להפסיק לשאול "למה"
כשאנחנו שואלים ילד "למה עשית את זה?" זו טעות נוראית. למשל אם ילד קטן שפך את השתייה, שואלים אותו: "למה שפכת? למה אתה לא יכול לשבת ישר, אתה לא יכול להיות רגוע ליד השולחן?", הלמה והמדוע מזמינים את הילד לתרץ תירוצים. והילד אומר: "כי הוא התחיל איתי", "כי היא לקחה לי", "כי לא היה לי מקום" ועוד… וזה מחדל משווע כי אנחנו לא מלמדים את הילד איך לעשות יותר טוב, איך לא לעשות ככה להבא, אנחנו מאשימים אותו "למה היית לא בסדר?" ואז המוח שלו מחפש תירוץ לשאלה "למה הייתי לא בסדר? כי הרי אין מצב שאני אשם, מיד אחפש סיבות ללמה אני כן בסדר". אם אנחנו אומרים לילד: "שפכת את השתייה, בוא נראה מה אתה יכול לעשות לפעם הבאה כדי שלא תשפוך, אולי תכניס את הכוס יותר פנימה? תחזיק אותה חזק" וכדומה.
@ziva.bakerman #הדרכתהורים #הורים #ילדים #הוריםוילדים #מדריכתהורים
♬ צליל מקורי - זיוה בקרמן | הדרכת הורים
למשל ילד שמגיע ואומר שאין לו כוח ללימודים. נעודד אותו לשאול – מה יכול לעזור לך? ונעודד אותו לחשוב מה יכול לעזור לו כדי שיחזור לו החשק ללימודים. אם נאשים אותו ונשאל אותו "למה אתה לא אוהב את הבית ספר?", אז זה מעלה אותו על מסלול של תירוצים "כי הראל מהכיתה שלי מעצבן", "כי המורה גרועה", "כי השיעורים משעממים" ועוד. הרי למה שהוא ילמד בבית הספר? יש לו תירוצים: הראל והמורה והשיעורים וכל העולם ואחותו, "אתם לא יכולים לבוא אליי בדרישות"
התירוצים עוזרים לילדים לברוח מאחריות
פעם פגשתי ילד שהיה בלתי נסבל עם חברים, הוא באמת היה מציק לכולם וילדים לא אהבו להיות איתו. שאלתי אותו על זה והוא אמר: "תשמע אף אחד לא יכול להגיד לי להתנהג בצורה אחרת כי אני יתום, אבא שלי נפטר בתאונה". אמרתי לו: "אתה צודק, יש לך תירוץ טוב. ומה הלאה? זה יגרום לילדים לאהוב אותך בגלל זה? יכבדו אותך בעקבות זה? יעריכו אותך?"
וזה דבר חשוב מאוד: חשוב שלא נשאל שאלות של: "למה עשית?" כי זה מזמין תירוצים. זה לא מעניין למה הוא עשה. נרצה ללמד אותו איך לעשות אחרת ובמקום לומר: "אתם לא יודעים לשחק יפה בלי לריב?", נאמר: "אם תעשו תור-תור יהיה לכם יותר כיף לשחק", "אם תעשה הפסקה ותשתה מים ותאכל משהו טעים, תצליח להתרכז יותר כשאתה מכין שיעורים" ולכן כדי שהילדים יפסיקו לתרץ תירוצים אנחנו צריכים להפסיק ללמד אותם לתרץ תירוצים ולשאול שאלות שמעודדות אותם לחפש תירוצים