"נפלתי על מורות דפוקות" ככה נעזור לילדים עם נטייה להתמקד רק ברע

"נפלתי על מורות דפוקות" ככה נעזור לילדים עם נטייה להתמקד רק ברע

תמונה של אליאור מור יוסף

אליאור מור יוסף

מנכ"ל ומייסד מלאכת צמיחה
עובד סוציאלי (MSW) לילדים ונוער

לילדים ובני נוער יש טעויות חשיבה שפוגעות בהערכה העצמית ובביטחון העצמי שלהם. (כאן פירטתי על 10 טעויות החשיבה הנפוצות אצל ילדים ובני נוער). אחת מטעויות החשיבה האלו נקראת "מסנן שכלי" הכוונה היא לילדים שבוחרים בעובדה או בנקודה רעה מתוך כל המכלול ומתמקדים רק בה, בלי לראות גם את הטוב. רואים רק את הכישלונות שלהם ולא את ההצלחות. מאמצים גישה שלילית ומסננים החוצה את הדברים הטובים.

נלמד לחשוב אחרת

במקום: "תראה אותך! כולך מלוכלך בבוץ" – הורה לילדו, גם כאשר בסך הכל יש כתם אחד או שניים על החולצה.
ננסה את זה: "אני רואה שיש כתם של בוץ על המכנסיים שלך וגם על השרוול של החולצה, כשנגיע הבייתה תזרוק לכביסה".

במקום: "לא עשיתי כלום השבוע!"
ננסה את זה: "נכון, לא התקדמת בחזרות להופעה שלך, אבל קנית מתנה ליומולדת של רומי, השבוע היית פעמיים במגרש עם החברים, עזרת לי עם האינטרנט, התאמנת ועשית עוד כמה דברים. זה נקרא כלום? במקום זה עדיף שתהיה מדויק ותגיד "השבוע עוד לא התקדמתי בחזרות למופע שחשוב לי"

במקום: "נפלתי על מורות דפוקות השנה!"
ננסה את זה: " מורה אחת, מתוך מלא מורות, קצת קשוחה מהרגיל ועוד אחת אחרת פחות נחמדה. זה מבאס אבל זה לא אומר שכל המורות דפוקות. הצוות בבית הספר בסדר בסך הכל. חבל שיש מורה אחת קשוחה ועוד אחרת פחות נחמדה."

במקום:
"חברה שלי, שיר, מרוששת אותי! היא רוצה שנקנה במכולת שליד הבית במקום בסופר ששם זול יותר. היא לא מבינה כלום בכסף!"
ננסה את זה: " גם אם זה נכון, כנראה שיש בשיר גם דברים טובים שאתה אוהב, היא רגישה ונעימה ומצחיקה ואני יודעת כמה טוב לכם ביחד. היא ילדה מקסימה גם אם לפעמים מתעצלת ללכת לסופר הרחוק.  חבל שניהול הכספים שלה לא הכי יעיל והיא לא מצליחה לחסוך ואני שמחה שאתה מאזן אותה ומחושב יותר."

להתייחס לדברים כמו שהם באמת

לפעמים מספיק שניים שלושה דברים שהילד לא הצליח בהם, מתוך עשרות הדברים שהוא עשה והצליח, כדי שהוא ירגיש רע כל היום. כי כשמתמקדים רק ברע ולא שמים לב לטוב, ההרגשה גרועה מאוד.

כשאנחנו מלמדים את הילד שלנו להתבטא בצורה מתונה יותר, הוא מצליח לראות את הטעות או את הדבר הרע באופן נקודתי וענייני, ולא בצורה מקיפה וכוללנית. מקסימום הוא ישלול את הבעיה הנקודתית, אבל לא את כל מה שבסביבה.

חשוב לזכור: גם אם יש בחיים שלנו דברים לא נעימים, והיינו מעדיפים שלא יקרו, לא נכון לראות בהם טרגדיה. השמיים לא נפלו ושום דבר בחיים לא מושלם. יום גרוע לא אומר שכל החיים גרועים!

חברת מלאכת צמיחה בע"מ הוקמה כדי לעזור לילדים ובני נוער שמרגישים שהם לא מספיק טובים ושאף אחד לא אוהב אותם. אנחנו מלמדים אותם להאמין בעצמם ולהתחיל להרגיש שהם אהובים ומוצלחים, באמצעות הפעלת קבוצות והעברת הרצאות המבוססות על גישה מודעת הקשר. לקהילת הפייסבוק שלנו: צריך כפר שלם כדי לגדל ילד. לערוץ הוואטסאפ שלנו: הערכה עצמית עם אליאור מור יוסף. המידע באתר נסמך על מחקרים מקצועיים בתחום והניסיון הטיפולי והאקדמי שלנו. עם זאת, אין לראות במידע זה תחליף להערכה וייעוץ רפואי או נפשי.
לתגובות:  elior@m-tsmicha.co.il

שיתוף המאמר:

מאמרים נוספים

איך נעזור לילדים עם נטייה לחשיבה רגשית?

איך אנחנו יכולים לעזור לילדים שלנו להרגיש טוב יותר עם

"אני דפוק" מסרים לילדים שממזערים את הטוב ומגדילים את הרע בעצמם

מה קורה כשילדים נוטים להגזים בחשיבות שהם נותנים לטעויות קטנות?

"אני לא אצליח" ככה נעזור לילד שמנבא עתיד רע וקורא מחשבות של אחרים

הילד שלכם לפעמים חושב מחשבות כמו "בטוח כולם חושבים שאני

"אני סתם" – ככה נעצים ילד שרואה את הדברים הטובים כמקריים

"אני סתם" - שמעתם את הילד שלכם אומר משהו כזה

"נפלתי על מורות דפוקות" ככה נעזור לילדים עם נטייה להתמקד רק ברע

שמעתם את הילד שלכם אומר "נפלתי על מורות דפוקות" או

למה בחרנו בכלבנות מתועדת?

האם שמעתם פעם שלגדל כלבים גזעיים זה לא מוסרי? במאמר

"תמיד אני לא מצליח" ככה נעזור לילדים עם חשיבה מכלילה

יצא לכם לשמוע את עצמכם או את הילדים שלכם אומרים

10 טעויות חשיבה נפוצות שגורמות לפגיעה בהערכה העצמית של ילדים

טעויות חשיבה מובילות לפגיעה בהערכה העצמית וביטחון העצמי של ילדים.

"אני לא טוב בכלום" – ככה תשפרו את ההערכה העצמית של ילדים עם חשיבת "הכל או כלום"

חשיבה של "הכל או כלום" גורמת לילדים לראות את העולם

זה בסדר להשתמש בבעלי חיים לצורך טיפול רגשי? תלוי את מי שואלים

מול הביקורות ההולכות וגוברות מצד ארגוני זכויות בעלי חיים נגד

מה הוא מודל אפר"ת ואיך הוא יכול לעזור לילדים לשפר את ההרגשה שלהם?

כל כאב רגשי שאנחנו מרגישים נובע מהפרשנות שלנו לאירועים שקורים

תפקיד הרגשות

לא תמיד ילדים יודעים מה הם מרגישים, חשוב שהם יידעו

"ילדים זה שמחה", האמנם?

ילדים זה שמחה, לא? נראה שלא בדיוק. כמה באמת מדברים

כל אחד הוא "פחות" ממישהו אחר, אז מה?

ילדים רבים חווים רגשי נחיתות, לא בגלל מה שאחרים חושבים

בין מציאות לדמיון – לא מספיק לחלום, צריך גם להתאמץ

כדי שילדים יצליחו לא מספיק שהם יחלמו בגדול או יאמינו